فواید عسل طبیعی و مزایای سلامتی و تغذیه‌ای آن

عسل یکی از اصلی‌ترین خوراکی‌ها در آشپزخانه‌های سراسر جهان است. بسیاری از افراد طعم بی‌نظیر عسل طبیعی را نسبت به شیرین کننده‌های دیگر ترجیح می‌دهند و استفاده در حد نرمال از آن، می‌تواند جایگزین سالم و مناسبی برای قند باشد. عسل دارای مزایای سلامتی بسیاری برای همه است، اما از آنجایی که به طور معمول به اندازه‌ی کمی مصرف و خورده می‌شود، بعید به نظر می‌رسد استفاده از آن به عنوان جایگزین قند، بتواند تمام خواص آن را به بدن منتقل کند اما نمی‌توان فواید عسل را نادیده گرفت.

بیش از 300 نوع عسل وجود دارد که دارای خواص مختلفی هستند. هنگام خریدعسل ازدهچی عسل‌هایی را مشاهده می‌کنید که از نظر کیفیت تایید شده هستند و دارای خواصی هستند که عسل طبیعی آنها را دارد.

ارزش غذایی عسل

طبق گفته متخصصان و کارشناسان تغذیه هر یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی دارای ارزش‌های غذایی زیر است:

  • کالری: 64
  • چربی: 0 گرم
  • سدیم: 1 میلی گرم
  • کربوهیدرات‌ها: 17 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • شکر: 17 گرم
  • پروتئین: 0 گرم

کربوهیدرات عسل طبیعی

تمام کالری موجود در عسل از کربوهیدرات‌ها، به ویژه قند حاصل می‌شود. شاخص گلوکز عسل بستگی به نوع عسلی دارد که می‌خرید، اما منابع معتبر تخمین می‌زنند این شاخص بین 45 تا 64 متغیر باشد. به عنوان معیاری برای مقایسه، شاخص قند در جدول راهنمای قند خون 65 است.

چربی‌ عسل طبیعی

یکی از نکاتی که هنگام خریدعسل طبیعی باید بدانید و در روند خرید شما تاثیر می‌گذارد این است که عسل فاقد چربی است.

پروتئین عسل طبیعی

عسل دارای مقدار کمی پروتئین است، اما با این حال می‌تواند اندکی به جذب پروتئین در بدن شما کمک کند. برای اینکه مقدار زیادی پروتئین از عسل جذب کنید لازم است مقدار زیادی عسل بخورید و از آنجایی که خوردن مقدار زیاد عسل باعث افزایش قند می‌شود، این مورد توصیه نمی‌شود.

ریزمغذی‌های عسل طبیعی

با خریدعسل طبیعی و خوردن آن ویتامین‌ها یا مواد معدنی قابل توجهی به دست نخواهید آورد، که به دلیل این است که مقدار کمی عسل مصرف می‌کنید. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عسل – که ممکن است شامل ویتامین‌های گروه B و همچنین کلسیم، مس، آهن، روی و غیره باشد – عمدتا از خاک و شهد گیاهان تولید می‌شوند، بنابراین منبعی که زنبور عسل از آن تغذیه می‌کند مشخص خواهد کرد که کدام ماده معدنی را وقتی عسل می‌خورید، به دست خواهید آورد. به طور کلی، احتمال اینکه عسل‌های تیره‌تر میزان مواد معدنی مفیدتری نسبت به عسل‌های کم‌رنگ فراهم کنند، زیاد است.

https://dehchi.com/blog/%d8%b9%d8%b3%d9%84-%d9%88-%d8%af%d8%a7%d8%b1%da%86%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7-%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%af%da%af%db%8c/

فواید عسل برای سلامت بدن

فواید عسل

آیا عسل سالم‌تر از قند است؟

از آنجایی که عسل ممکن است مقدار کمی مواد معدنی را برای بدن فراهم کند، می‌توان گفت از قند سالم‌تر است. تحقیقاتی نشان داده‌اند که عسل ممکن است برای مبتلایان به دیابت بهتر باشد. 

با این حال، به دلیل طعم و مزه متفاوت عسل، ممکن است استفاده از عسل به عنوان شیرین کننده بسیار لذت بخش‌تر از شکر سفید باشد و همچنین فواید عسل بیشتر است. اگر از طعم عسل لذت می‌برید، نوع تیره‌تر عسل را انتخاب کنید چرا که عطر و بوی قوی‌تری نسبت به عسل رنگ روشن دارند، همچنین در مصرف میزان عسل زیاده روی نکنید.

عسل سالم‌تر از قند

عسل انرژی‌زاست

یکی از مهم‌ترین کاربردهای عسل انرژی‌زایی سریع آن است. عسل حاوی انواعی از مولکول‌های قند و گلوکز و فراکتوز می‌باشد. و بر خلاف شکر که فراکتوز و گلوکز ترکیب می‌شوند و قند را می‌سازند و هضم آنها مراحل بیشتری را سپری می‌کند، در عسل این دو مولکول از یکدیگر جدا هستند. و گلوکز نقش منبع انرژی‌زا را بر عهده دارد.

عسل حاوی مقادیر کمی از انواع مختلف ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. فهرستی از این مواد شامل:، ریبوفلاوین، کلسیم،منیزیم٬ مس، فسفر ٬آهن،نیاسین٬پتاسیم٬ منگنز ، اسید پانتوتنیک و روی می‌شود.

خرید عسل طبیعی

2 دیدگاه دربارهٔ «فواید عسل طبیعی و مزایای سلامتی و تغذیه‌ای آن»

  1. ملاحت خانی

    سلام به خانومای که درد قاعدگی دارن میگم پیشنهاد میکنم عسل بخورند حتما.و هم به خاطر انرژی که داره باعث میشه ضعف نکنید.پزشک برام مصرف شکر و شیرینی و بعضی از میوه ها را پرهیز داده به جای اونها عسل میخورم و نتیجه آزمایشها هم خوب بوده

    1. چه خوب ممنون بابت پیشنهادتون اما حتما با پزشک خودتون مشورت کنید اگر بیماری یا شرایط بدنی خاصی دارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا