خواص عسل طبیعی چیست و انواع عسل طبیعی کدام است؟

اگر تا این حد هم از خواص عسل نمی گفتند و نمی شنیدیم، باز هم این ماده‌ی طبیعی را دوست داشتیم. شیرینی و عطر منحصر به فرد آن و همین طور لذت ترکیب آن با مواد مختلف باعث شده است تا این خوراکی، یکی از محبوب ترین انواع غذاهای هر سفره ای باشد.

اما آنقدر از خواص عسل شنیده ایم که دیگر با هر یک قاشق عسل خوردن، انتظار معجزه داریم. لیست بلند و بالای منتشر شده از خواص عسل طبیعی باعث شده بیش از آن که از طعم و شگفتی آن لذت ببریم، ذهنمان درگیر فواید آن باشد.

البته و بدون شک انواع عسل طبیعی فواید ویژه‌ی خود را داشته و این فواید در ۲ گروه خواص مرسوم و فراگیر و همین طور خواص اختصاصی انواع عسل های گیاهی تقسیم می شود.

در این مقاله می­خواهیم شما را با چند مورد از انواع گونه­ ی عسل که ممکن است این روزها به گوشتان خورده باشد آشنا کنیم. ومعدودی از بیشمار خواص درمانی عسل طبیعی که شاید مورد استفاده در درمان­های خانگی قرار گیرد. همچنین اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد.

عسل ارگانیک چیست؟

عبارت ارگانیک واژه ای مدرن و فراگیر شده است که به تازگی بر روی تمامی محصولات از گوشت گرفته تا حتی سیگار درج می شود.

عسل یک ماده‌ی کاملا طبیعی است که توسط زنبور عسل تولید می گردد. در نتیجه اگر انسان در فرآیند جمع آوری گرده و شهد و همین طور تشکیل کلونی تاثیر مستقیمی نداشته باشد هر عسلی می تواند ارگانیک باشد. پس بهتر است شما با مواردی آشنا شوید که منجر می شود یک عسل از ارگانیک بودن خارج شود.

خاکی که در آن گل و گیاه مورد استفاده‌ی زنبور عسل رشد می کند نباید دارای هیچ گونه کود یا آفت زدای شیمیایی باشد. زنبور عسل نباید از هیچ ماده‌ی غیرطبیعی همچون شکرهای صنعتی تغذیه کند.

پس تقریبا ۹۰ درصد عسل های موجود در بازار، نمی توانند ارگانیک باشند، حتی اگر زنبوردار قصدی برای آن نداشته باشد. اما می توان به بسیاری از عسل ها به عنوان یک عسل طبیعی دل بست.

اما یک عسل ارگانیک چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

زنبور عسل نباید از هیچ ماده‌ی غیرطبیعی همچون شکرهای صنعتی تغذیه کند.
در طول فرآیند تولید عسل، کمترین میزان شوک به زنبورها وارد شده و دخالت زنبوردار تنها در جهت فراهم کردن شرایط بهتر برای کندو باشد. 
به هیچ عنوان از ویتامین ها یا انواع آنتی بیوتیک و ضد آفت در کندوی زنبورها استفاده نشده باشد. تنها کافی است واقع بین بوده و بدانیم که زنبورداران در شرایط مختلف، چاره ای به جز تقویت و تغذیه‌ی کلونی زنبورها با برخی از ویتامین ها و یا شربت های شکری ندارند.

آنها همچنین برای رفع آفات مجبورند از میزان تعریف شده و محدودی دارو استفاده کنند؛ که هیچ کدام از این موارد باعث نمی شود که عسلی که شما می خورید غیرطبیعی گردد، اما اساسا معیارها و استانداردهای جهانی یک عسل ارگانیک را نخواهند داشت.

انواع عسل طبیعی همچنان می توانند تاثیرات شگفت انگیزی داشته باشند و خواص عسل طبیعی می تواند حتی با دخالت های زنبوردار، پایدار بماند. 

عسل وحشی چیست؟

یکی از بزرگترین تقلب ها و دروغ ها در بازار آشفته‌ی عسل به همین عبارت جذاب عسل وحشی باز می گردد. جایی که فروشندگان این عسل ها در تمام روزهای سال به شما عسل وحشی و نادر کوهستان یا جنگل را می فروشند. عسلی که تنها در فصل های محدودی از سال و آن هم نهایتا در کندوهایی چهار، پنج کیلویی یافت می شود.

نکته‌ی جالب تر آن که برخی از این فروشندگان این عسل ها را به نقاطی از کشور ارجاع می دهند که در آنها حتی زنبور عسل وحشی نمی تواند زندگی کند و افراد محلی هم تا به امروز حتی یکی از این زنبورها را در آنجا مشاهده نکرده اند.

عسل وحشی توسط زنبورهایی تولید می شود که هرگز اهلی نشده و حتی از نظر جثه و ظاهر نیز با زنبورهای کندو متفاوت هستند. فرآیند تشکیل کلونی و مسئولیت زنبورهای تولیدکننده‌ی عسل وحشی مثل زنبورهای اهلی شده‌ی زنبورداران است.

زنبورهای وحشی از شهد و شیره‌ی گیاهان تغذیه کرده و کندوهای خود را در امن ترین شکاف های صخره های کوهستانی و یا در نقاط بکر جنگلی و در میان تنه های درختان بنا می کنند. تنها عسلی که شاید بتوان نام ارگانیک بر روی آن گذاشت، همین عسل های وحشی است.

تنها افراد بومی در مناطقی خاص سالانه می توانند به حدود چند ده کیلو از این عسل دسترسی داشته باشند. در نتیجه خیلی به فروشگاه هایی که روزانه قادر هستند هر میزان سفارش عسل وحشی را پاسخگو باشند اعتماد نکنید.

انواع عسل طبیعی وآشنایی با خواص عسل طبیعی


همان طور که پیشتر گفتیم، نسبت دادن یک عسل به گیاهی خاص بسیار دشوار است. به صورت کلی ما در دهچی تلاش داریم تا عسل ها را به مناطق و البته زنبورداران معتمد نسبت دهیم تا یک گیاه خاص؛ زیرا رفتارشناسی زنبورهای عسل به ما می گوید که آنها تقریبا به هر گل و گیاهی و هر چیز شیرینی میل دارند.

خواص عسل طبیعی چیست و انواع عسل طبیعی کدام است؟

درمان سرماخوردگی و سرفه با عسل طبیعی

عسل می تواند یک روش خانگی خوب و موثر برای درمان سرفه باشد. عسل می تواند سرفه های شبانه را کاهش دهد و خواب کودکان را بهبود بخشد و از التهاب مری نیز جلوگیری کند. همچنین یکی از خواص عسل طبیعی می تواند به اندازه ی داروی ضد سرفه دکسترومتورفان موثر باشد.

البته قبل از مصرف عسل توسط کودکان خود با پزشک مشورت کنید. تنرکیب آب گرم با عسل و آبلیمو می تواند احتقان گلو را از بین برده و ازکم آبی بدن جلوگیری کند. خواص عسل همچنین می تواند از بروزعلائم شدیدتر سرما خوردگی نیز جلوگیری کند.

از جمله خواص عسل و دارچین برای سرماخوردگی ترکیب دو قاشق غذاخوری عسل با ۱ قاشق غذاخوری دارچین است که باید قبل از خواب بخورید.

این ترکیب یکی از متداول‌ترین درمان‌های طبیعی برای سرفه است.می‌توانید از این ترکیب در طول روز و به صورت محلول در آب گرم نیز مصرف کنید. در طول روز می‌توانید هر ۲تا۳ ساعت این روش درمانی را تکرار کنید.

سلامت قلب با عسل طبیعی

آنتی اکسیدانی که درعسل طبیعی یافت می شود به محافظت ازماهیچه های قلب کمک می کند و اثر مفیدی بر کاهش  فشار خون بالا دارد. عسل طبیعی همچنین می تواند کلسترول خون را نیزکاهش دهد. همچنین ترکیب خواص عسل طبیعی و سیر باعث حفظ حالت ارتجاعی رگها شده و از فشار خون بالا جلوگیری می کند و تقویت کننده­ ی ماهیچه های قلب نیز می ­باشد.

گوگرد موجود در سیر نیز به محافظت از عضلات قلب در برابر آسیب کمک کرده و رگ های خونی را ارتجاعی‌تر می کند. این مورد از خواص عسل طبیعی به جلوگیری از بیماری‌های قلبی، لخته بستن خون و سکته ی فلبی کمک می‌کند.

درمان سوختگی و زخم با عسل طبیعی

مصرف موضعی عسل طبیعی می تواند روند بهبود زخم را سریع­تر پیش برده و اثرات زخم را از پوست کاهش دهد. از جمله خواص عسل طبیعی همچنین می تواند به درمان زخم معده و زخم های مزمن کمک کند. هرروز صبح ناشتا یک قاشق عسل بخورید و برای زخمهای موضعی مقداری عسل را روی زخم بمالید و منتظر نتیجه ی درمان باشید.

درمان دیابت با عسل طبیعی

یکی از بزرگترین مزایای عسل طبیعی برای بیماران دیابتی ممکن است در طعم غلیظ آن باشد. این بدان معناست که می توانید مقدار آن را بدون از بین بردن طعم کم کنید.

داشتن تعداد قند کم و کالری ،از مزایا و خواص عسل طبیعی برای بیماران دیابتی است. شیرین کننده های مصنوعی ممکن است درمانی برای افراد دیابتی باشند اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است ضد بارداری باشند.

عسل در شاخص گلیسمی محاسبه ی قند نسبت به شکر در رتبه ی پایین تری قرار دارد، اما کالری عسل بیشتر است. یک قاشق غذاخوری عسل حاوی ۶۴ کالری است در حالی که ۱ قاشق غذاخوری شکر حاوی ۴۸ کالری است.

شما همچنین می توانید کربوهیدرات های خود را از عسل طبیعی دریافت کنید و آنها را به حد مجاز مصرف روزانه برسانید. یک قاشق غذاخوری عسل ۱۷٫۳ گرم کربوهیدرات دارد.

درمان درد دندان با عسل طبیعی

عسل طبیعی به علت خاصیت ضد التهابی می تواند درد دندان ناشی از التهاب لثه یا عفونت را درمان کند. البته تحقیقات ثابتی بر این ادعا هنوز انجام نشده. می­توانید برای اطمینان ازتاثیرگزاری خواص عسل طبیعی بر این موضوع با دندانپزشک خود صحبت کنید.

مبارزه با سرطان با عسل طبیعی

ترکیبات فنولیکی موجود در عسل طبیعی می تواند از بسیاری از بیماری های سرطانی ممانعت کند. همچنین عسل به خاطر خاصیت ضد التهابی یکی از بهترین مواد غذایی برای مبارزه با سرطان است. عسل طبیعی سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کند که برای پیشگیری از انواع سرطان و حفظ طولانی مدت ایمنی بدن موثر می ­باشد.

درمان رفلاکس معده با عسل طبیعی

هزاران سال از عسل طبیعی برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده شده است. برخی تحقیقات و شواهد حاکی از این است که عسل درد گلو را تسکین می دهد و علائم رفلاکس اسید را نیز کاهش می دهد.

خواص عسل برای درمان رفلاکس معده به خاطر وجود آنتی اکسیدان­ها می باشد و می تواند باکتری های معده را از بین ببرد. عسل طبیعی ممکن است برای درمان التهاب و خشکی مری نیز به کار گرفته شود. عسل می تواند به درمان سریع­تر گلودرد نیز کمک کند.

درمان درد معده با عسل طبیعی

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی عسل می تواند دامنه گسترده ای از امراض معده را درمان کند. یک قاشق عسل طبیعی خام می تواند از تولید بیش از حد گاز معده جلوگیری کند. برای تسکین درد معده با عسل طبیعی ، ۵ گرم آویشن را در ۴۰۰ سی سی آب جوش دم کرده، بعد از هر غذا یک فنجان همراه با عسل بنوشید.

همچنین می­توانید موسیر را با عسل مخلوط کرده و به صورت ضماد در محل درد قرار دهید. برای درمان درد معده می‌توانید عسل را با آب گرم مخلوط کرده و مصرف نمایید.

برای درمان درد معده با عسل سه پره سیر را با چوب کبریت سوراخ کنید و ناشتا ببلعید تا با معده فعل و انفعال داشته باشد. برای مفید واقع شدن این امر باید حتما سیرها را سوراخ کنید چون در غیر این صورت فایده‌ای نخواهد داشت. پس از خوردن سیرها یک فنجان شنبلیله بجوشانید و با عسل طبیعی شیرین کنید.

https://dehchi.com/blog/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1%d8%af-%d9%85%d8%b9%d8%af%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%b9%d8%b3%d9%84/

درمان عفونت با خواص عسل طبیعی

خاصیت ضد باکتری عسل طبیعی می تواند نقش مهمی در درمان عفونت ها داشته باشد. وضعیت زخم ها را بهبود می بخشد و خاصیت غلظت بالای آن پوشش مقاومی را در مقابل ورود عفونت ها به وجود می آورد.

چای سبز خواص بالقوه زیادی برای سلامتی دارد. چای سبز یکی از درمان‌های سنتی اسهال است و در بهبود عفونت‌های معده نیز استفاده می‌شود.

از دوران باستان از خواص عسل برای درمان زخم های عفونی بهره می بردند. استفاده از عسل طبیعی برای درمان عفونت و زخم­های عفونی بیشتر به عنوان درمان مکمل در نظر گرفته می­شود.

اگر قصد دارید از عسل برای درمان اگزما استفاده کنید،ممکن است در بعضی از افراد واکنش آلرژیک به وجود آورد. به دلیل وجود گرده یا نیش زنبور در عسل، ممکن است آلرژی برای افرادی که این مواد حساسیت دارند، شایع‌تر باشد.

اگر بعد از استفاده موضعی ناراحتی یا افزایش قرمزی، تورم یا خارش را تجربه کردید، از مصرف آن خودداری کنید. به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می‌توانند سایر روش‌های درمانی را که ممکن است تاثیر بیشتری داشته باشد، به شما توصیه کنند.

https://dehchi.com/blog/%d8%b9%d8%b3%d9%84-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%da%af%d8%b2%d9%85%d8%a7/
خواص عسل طبیعی چیست و انواع عسل طبیعی کدام است؟

افزایش انرژی و ایمنی بدن با عسل طبیعی

عسل طبیعی حاوی آنزیم ها، پروتئین ها، مواد معدنی و آمینو اسید هایی است که در افزایش انرژی بدن می توانند تاثیر داشته باشند. همچنین قند موجود در عسل می تواند انرژی بیشتری از قندهای مصنوعی برای بدن فراهم بیاورد.

برخی از گونه ­ی خواص عسل طبیعی حاوی بودن متیل گلیوکسال بیشتری است که موجب فعالیت ضد باکتری است. این خاصیت می­تواند در افزایش سطح ایمنی بدن نقش مفیدی داشته باشد.

درمان ورم لوزه با عسل طبیعی

عسل طبیعی خام و گرماندیده می تواند به خاطر خاصیت ضدالتهابی و ضد عفونی درمانی موثر برای ورم لوزه باشد. مخلوط آب گرم با عسل بهترین روش استفاده از عسل طبیعی برای درمان ورم لوزه می­باشد.همچنین شربت عسل و آبلیموی تازه یکی از روش­های سنتی و مرسوم و جزو متداول­ترین درمانهای خانگی برای ورم لوزه می­باشد

https://dehchi.com/blog/%d8%ae%d8%a7%d8%b5%db%8c%d8%aa-%d8%b4%d8%b1%d8%a8%d8%aa-%d8%b9%d8%b3%d9%84-%d9%88-%d8%a2%d8%a8-%d9%84%db%8c%d9%85%d9%88/

کاهش وزن با عسل طبیعی

ترکیب عسل و لیمو بدن ما را از سموم و باکتری‌های عفونی دور نگه می‌دارد. در طول روز بسیاری از سموم ممکن است از طریق مواد شیمیایی سموم دفع آفات یا حتی مواد غذایی اطراف وارد بدن ما شوند.

بنابراین خواص ضد باکتریایی عسل و خاصیت سم زدایی اسید سیتریک موجود در لیمو به بدن ما کمک می‌کند تا تمام سموم ناخواسته را از بین ببریم.

بسیاری از مردم ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که آیا عسل چاق می‌کند؟ کاملا برعکس. این ترکیب در افزایش سطح متابولیسم و سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن از طریق هیدراتاسیون کمک می‌کند و می‌توان گفت که عسل برای لاغری موثر است.

جایگزین کردن عسل طبیعی با قندها و شیرین­ کننده­ های مصنوعی و مصرف روزانه یک قاشق عسل با یک نوشیدنی گرم میتواند میل به قندها و شیرینی را در ذهن شما از بین ببرد و موجب کاهش وزن شود.

مصرف 1 قاشق عسل طبیعی قبل از خواب می تواند باعث خواب راحت تری شود، به این علت است که گلیکوژن کبد به بالاترین حد خود رسیده است. در این حالت در کبد چربی­ها و پروتئین­ها به گلوکز تبدیل می شوند و این فرایند شخص را به خوابی راحت می­برد.

درمان حالت تهوع با خواص عسل طبیعی

آب لیموترش تازه با عسل طبیعی می تواند حالت تهوع را درمان و مانع از استفراغ شود. خوردن یک قاشق سوپ خوری سرکه سیب به همراه عسل و مخلوط کردن آن با آب سرد قبل از خواب وضعیت حالت تهوع را بهتر میکند.

زنجبیل را در گذشته درمانی برای همه‌ی امراض می‌دانستند. زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند گاز و ورم معده را تسکین دهد. چای زنجبیل و عسل طبیعی حالت تهوع را از بین می‌برد و موجب تأمین انرژی بدن و درمان درد معده با عسل می‌شود.

درمان آسم با عسل طبیعی

از بیشمار خواص عسل طبیعی می توان به درمان سرفه و خس خس سینه ناشی از آسم نیز اشاره کرد. تجمع خلط در مجاری نای عمده دلیلی است که باعث سرفه و خس­خس در گلو میشود که عسل آنها را از بین میبرد.

عسل التهاب مجاری داخل ریه را کاهش میدهد و به از بین بردن مخاطی که نفس کشیدن را سخت می کند کمک میکند. مخلوط یک قاشق عسل طبیعی با یک فنجان آب گرم و مصرف دو یا سه بار در روز یکی از صدها روش خانگی با عسل طبیعی برای درمان آسم است.

https://dehchi.com/blog/%db%b1%db%b0-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%ae%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b9%d8%b3%d9%84-%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a2%d8%b3%d9%85/

درمان اضطراب با عسل طبیعی

مصرف عسل طبیعی می­تواند کیفیت خواب شبانه را بسیار بهبود بخشد. همچنین می تواند درمان خوبی برای بی خوابی باشد که یکی از علائم اضطراب و پریشانی است. تحقیقات نشان داده اند که ترکیب شیر و عسل برای سلامت مفید است.

خوردن عسل و شیر گرم قبل از خواب می تواند به از بین بردن اضطراب کمک کند.خوردن عسل می تواند آسیبهای بیضه که ناشی از مصرف سیگار است را کاهش دهد. عسل طبیعی همچنین با استرس های ناشی از مصرف دخانیات مبارزه می کند.

خواص عسل برای پوست طبیعی

مشکلات رایج پوستی به ویژه در ناحیه‌ی صورت، دارای ۲ ریشه‌ی اصلی هستند. گروه اول وابسته به نوع پوست و ژنتیک شما است که در بلندمدت و با گذار از دوران جوانی بیشتر خود را بروز می دهند. گروه دوم معضلات پوستی است که عوامل خارجی و به ویژه براثر آلودگی های محیطی به وجود می آیند.

عسل برای آکنه‌‌های قرمز و ملتهب بهترین اثربخشی را دارد. عسل برخلاف دیگر پاک کننده‌های صورت که تنها منافذ را از هر گونه کثیفی پاک می‌کنند، می‌تواند آب مازاد در دانه‌های آکنه را نیز بیرون آورد.

عسل همچنین برای تسکین جوش‌های قرمز یا آکنه‌هایی با ریشه‌های عمیق که “سر چرک” ندارند و یا روی سطح پوست باز نمی‌شوند، ایده آل است.

درمان آکنه با خواص عسل طبیعی

می‌توانید عسل را به صورت موضعی، بر روی آکنه با استفاده از گوش پاک کن بزنید و اجازه دهید تا روی آن بماند.

عسل برای آکنه‌های قرمز و ملتهب بهترین اثربخشی را دارد. در درمان آکنه با عسل برخلاف دیگر پاک کننده‌های صورت که تنها منافذ را از هر گونه کثیفی پاک می‌کنند. اگر قصد دارید تا آکنه و جای آن روی صورت خود را تسکین دهید، می‌توانید از عسل طبیعی یک ماسک تمام عیار درست کنید و‌ آن را روی صورت بمالید.

عسل همچنین برای تسکین جوش‌های قرمز یا آکنه‌هایی با ریشه‌های عمیق که “سر چرک” ندارند و یا روی سطح پوست باز نمی‌شوند، ایده آل است.

از آنجایی که عسل طبیعی دارای خاصیت تسکین دهندگی و آرام بخشی است، ممکن است اثر آن را در همان روز استفاده و یا روز بعد از آن مشاهده کنید.

از آنجایی که بر روی خواص درمانی و ضد باکتریایی عسل تحقیقات زیادی انجام نشده است، مشخص نیست که چه مدت طول می‌کشد تا آکنه‌ها به طور کامل بهبود یابند.

https://dehchi.com/blog/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a2%da%a9%d9%86%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%b9%d8%b3%d9%84/

درمان چین و چروک با عسل طبیعی

از خواص عسل می­توان به مرطوب کنند­گی طبیعی آن اشاره کرد که می تواند لایه های  پوست را مرطوب کند. این رطوبت می تواند به بهبود چین و چروک کمک کند. عسل طبیعی همچنین نقاط خشک، تحریک شده و حساس و اگزمایی را میتواند التیام دهد.

از طرفی محتوای آنتی اکسیدانی عسل طبیعی به کند شدن روند پیری پوست کمک می کند.

یکی دیگر از روش­ها برای تهیه ماسک صورت با عسل طبیعی ترکیب یک قاشق سوپخوری عسل با شیر پرچرب یا ماست است. این مواد را مخلوط کنید و بر روی صورت خود مالیده و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه روی پوست­تان باقی بماند،

همچنین عسل طبیعی  پوست را نرم و هیدراته می­کند و چین و چروک و فاصله­های خطوط صورت را کم می­کند.

درمان لب­های خشک با خواص عسل طبیعی

مقداری عسل طبیعی را روی لب­­هایتان قبل از خوابیدن بمالید. عسل به داخل پوست جذب شده و لب­های خشک را نرم می­کند. همچنین عسل می­تواند تاثیر خوبی برای لب های ترک خورده داشته باشد. اما قبل از این کارها با پزشک خود مشورت کنید.

سفید کردن پوست با عسل طبیعی

خواص عسل در کنار ماست می تواند بهتر از هر سفید کننده­ ی مصنوعی یا شیمیایی باشد. یک قاشق ماست تازه به همراه نصف قاشق عسل طبیعی را با هم مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را به مدت 15 دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید سپس با آب ولرم بشویید و هر روز این ماسک را تکرار کنید تا شاهد اثرات فوق­ العاده­ ی این ماسک باشید.

خواص عسل طبیعی چیست و انواع عسل طبیعی کدام است؟

رشد مو با عسل طبیعی

یکی از مواردی که در آن فواید عسل اثبات شده است. تهیه‌ی ماسک صورت با عسل طبیعی و به روش­های سنتی است. سال هاست که مورد استفاده‌ی بانوان بوده. از ماسک های ساده ای همچون پوست خیار و سیر گرفته تا شستشوی صورت با ماست و شیر و عسل.

عسل سال ها است به صورت کامل یا مشتقاتی از آن در محصولات آرایشی و بهداشتی جای دارد و پایه‌ی ثابت تبلیغ بسیاری از برندهای معتبر در این زمینه است.

هر بار ترکیبی از عسل در محصولی جدید با راه و رسم های تبلیغاتی پر زرق و برق معرفی می شود تا شما به خرید این محصولات گاها بسیار گران قیمت ترغیب شوید.

درمان ریزش مو با خواص عسل طبیعی

برای جلوگیری از ریزش مو و استحکام مو می­توانید مقداری روغن زیتون  و 2 قاشق عسل طبیعی را ترکیب کنید. می توانید یک سفیده تخم مرغ هم به آن اضافه کنید.

به خوبی هم زده و به نرمی آن را روی موهای خیس خود بمالید و به آرامی شانه کنید تا به خورد موهایتان برود. اجازه دهید 15 دقیقه بماند و با شامپو بشویید. این مخلوط می تواند موهای خشک را نیز بهبود بخشد.

رفع آلودگی های محیطی و پاکسازی روزنه های پوست سر به کمک عسل طبیعی یکی دیگر از خواص بی رقیب عسل برای رشد و سلامت موی سر شما است. سلامتی مو با عسل به کمک استفاده از ماسک های گوناگون میسر می گردد. این ماسک ها با پاکسازی منافذ پوست سر، تنفس آن را تسهیل کرده و همچنین شادابی و سلامت را به آنها باز می گرداند. 

پاکسازی شوره­ با عسل طبیعی

مقداری عسل طبیعی خام را با آب مخلوط کنید. این لوسیون را بر روی پوست سر خود ماساژ داده و اجازه دهید به مدت 3 ساعت بر روی سرتان بماند. این کار را هفته ای یک بار تکرار کنید.

همچنین می­توانید یک قاشق عسل خام را با 3 قاشق آب تصفیه شده ترکیب کنید. موهای تان را مرطوب کرده و این محلول را بر روی پوست سر خود بچکانید و سپس به خوبی شستشو دهید.

همچنین اگر می خواهید موهایتان براق شود و از ایجاد موخوره جلوگیری نمایید حتما از نرم کننده­ی حاوی عسل استفاده کنید.این تهنا چند مورد از خواص عسل برای سلامت موهاست.

مواد مغذی موجود در عسل طبیعی باعث می شود تا ریشه های موی سر حتی آنهایی که مدت ها است توان کافی برای رشد مو ندارند، مجددا فعال گردند. این مواد مغذی موجب می شوند تا ریشه ها، موهایی مقاوم و سالم تر تولید نمایند و این موضوع یکی از مهمترین سرفصل ها در تاثیرات مستقیم عسل برای سلامتی مو است.

نرم کردن پوست دست با عسل طبیعی

استفاده از عسل، ممکن است در بعضی از افراد واکنش آلرژیک به وجود آورد. به دلیل وجود گرده یا نیش زنبور در عسل، ممکن است آلرژی برای افرادی که این مواد حساسیت دارند، شایع‌تر باشد. اگر بعد از استفاده موضعی ناراحتی یا افزایش قرمزی، تورم یا خارش را تجربه کردید، از مصرف آن خودداری کنید.

از دیگرخواص عسل غلظت بالای آن است که می تواند رطوبت را بیش از حد نیاز نگه دارد تا پوست دستان شما نرم شوند. همچنین از بروز علائم پیری پوست بر روی دستان شما جلوگیری کند. مقدار کمی عسل طبیعی را بر روی دستتان بمالید و 15 دقیقه منتظر بمانید. سپس دستتان را شسته و یک کرم مرطوب کننده بر روی دستانتان بمالید.

اگزما و خواص عسل طبیعی برای درمان آن

عسل را با مقداری مساوی از دارچین را مخلوط کرده و استفاده کنید تا از اگزما راحت شوید. مصرف عسل طبیعی باعث از بین رفتن باکتری هایی مسبب ایجاد اگزما و آکنه می شود.

۲ قاشق غذاخوری پودر دارچین و دو قاشق عسل را با هم مخلوط کنید.این معجون را روی مناطق آلوده بمالید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه نگه دارید.

ممکن است احساس سوزش روی پوست خود داشته باشید ، نگران نباشید ،مدتی تحمل کنید،حتما از نتیجه شگفت زده خواهید شد.

مصرف عسل به صورت موضعی سبب نرمی پوست و از بین رفتن سلول های مرده­ی پوست و کاهش خط های ایجاد شده روی صورت و برطرف شدن خشکی آرنج و پاشنه پا می شود.

https://dehchi.com/blog/%d8%b9%d8%b3%d9%84-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%da%af%d8%b2%d9%85%d8%a7/

15 مورد از خواص عسل بر سلامتی

  • عسل طبیعی جریان خون سازی را بهبود می­بخشد و از بیماری قلبی و آسیب به رگ­ها و مویرگ­ها جلوگیری می کند .
  • عسل طبیعی سبب تنظیم عملکرد روده و درمان قولنج و سندروم بی­قراری روده­ها می­شود .
  • عسل سبب تسکین سوختگی، ضد عفونی شدن زخم ها، کاهش التهاب و درد می شود.
  • عسل طبیعی سبب کاهش میزان اضطراب شده و مانند مسکن عمل می کند.
  • عسل طبیعی موجب بهبود کیفیت خواب می­شود و میزان PH بدن را قلیایی می کند.
  • عسل طبیعی از شکل گیری تومورهای سرطانی جلوگیری می کند.
  • عسل باعث کاهش سوء هاضمه و رفلاکس معده و درمان زخم­های گوارشی می شود.
  • عسل طبیعی به خاطر داشتن آنزیم های طبیعی موجب سهولت در هضم غذا می شود.
  • عسل خاصیت ضد قارچی دارد و جویدن موم آن، علایم زخم معده را برطرف می کند.
  • مصرف عسل موجب برطرف شدن تشنگی و علایم گر گرفتگی شده و باعث متوقف شدن سکسکه می شود.
  • عسل باعث تحریک روده شده و از یبوست جلوگیری می کند.
  • عسل و دارچین برای بهبود سوزش معده و درد و نفخ معده بسیارموثر است.
  • عسل طبیعی سبب کاهش کلسترول بالای خون می­شود.

سخن آخر

عسل محصولی است کاملا طبیعی و منحصر به فرد که خواه یا ناخواه بخشی از خواص آن ریشه در گیاه غالب به وجود آورنده‌ی آن دارد. پیش از آن که به شما یک راهکار ساده در تشخیص خواص عسل طبیعی معرفی کنیم، از شما دعوت می کنیم تا به این چند نکته توجه کنید.
برخی از عسل ها به فصل های خاصی اختصاص دارند مانند عسل چهل گیاه که طبیعتا و همان گونه که از نام آن پیداست، از گل های وحشی مختلف تولید شده و مختص اوایل فصل بهار است. 
برخی از عسل ها شناسنامه و ریشه در منطقه ای خاص دارند. به عنوان مثال بیشتر عسل های دهچی، حاصل دست زنبورداران خلخالی است و البته مناطق مختلف ایران، محصولات اختصاصی عسل خود را داشته که هر کدام از آنها نیز درباره‌ی کیفیت عسلشان، ادعاهایی قابل پذیرش و منطقی دارند. 
و در آخر این که عسل های وحشی که با نام عسل کوهستان یا جنلگی به فروش می رسند، تنها در مناطق و فصولی خاص تولید شده و حجم آن بسیار محدود و ارزش آن در نتیجه بسیار بالا است. 
اما در انتها برسیم به خواص عسل طبیعی در گیاهان مختلف. برای آن که یکبار برای همیشه خیالتان از خواص عسل طبیعی در انواع مختلف آن راحت شود باید بدانید که عسل ساختار قندی آلی و اختصاصی خود را دارد. تغذیه‌ی زنبور عسل از گیاهان مختلف، طبیعتا منجر به افزودن خواص درمانی خاص به آن می گردد. در نتیجه عسل آویشن، تمامی خواص طبیعی عسل را دارد و در کنار آن، خواص درمانی آویشن همچون آرامش بخشی و ضد التهاب بودن را نیز دارا است.

این موضوع در رابطه با انواع عسل طبیعی کُنار، گوَن، سیاه دانه و … نیز صادق است. 
آخرین توصیه‌ی ما در دهچی به شما این که اسامی و ترفندهای تبلیغاتی و بازاریابی را در هنگام خریدن عسل کنار گذاشته و تا حد امکان تلاش کنید با شناختی که از مناطق و به ویژه زنبوردار قابل اطمینان دارید، اقدام به خریدن عسل نمایید.

اجازه ندهید نام های وسوسه برانگیز و خواص جادویی دروغین، باعث شود تا محصولی غیرطبیعی را گران تر تهیه کنید. هدف دهچی از انتشار این اطلاعات در باب خواص عسل طبیعی و انواع عسل طبیعی آشنایی شما عزیزان با گوشه ای از مزایا و تاثیرات مثبت عسل طبیعی بر سلامتی است.

برای خرید عسل طبیعی و اطمینان حاصل کردن از کیفیت و طبیعی بودن عسل، می توانید با مراجعه به بخش محصولات و زنبورداران نوع محصول و زنبوردار انتخابی خود را به همراه برگه آزمایش معتبر مشاهده کنید.

خرید عسل طبیعی

6 دیدگاه دربارهٔ «خواص عسل طبیعی چیست و انواع عسل طبیعی کدام است؟»

    1. برای تشخیص عسل طبیعی بهترین روش آزمایش عسل در آزمایشگاه غذا و دارو هستش و روش‌های خانگی غیرقطعی و ناکارآمد هست.

  1. مهین قاسم پور

    روشی که رو دسمال کاغذی یا با کبریت انجام میدن هم میتونه اصل بودن عسل رو نشون بده که عسل طبیعی هست یا نه

    1. بله این روش ها هم می تونن به تشخیص عسل طبیعی از تقلبی کمک کنن، ولی بهترین راه حصول اطمینان پس از خرید عسل طبیعی از اصل بودن عسل و طبیعی بودنش تحویل عسل به آزمایشگاهه که البته به خاطر هزینه ی بالایی که داره دهچی برگه ی آزمایش زنبوردار رو به همراه شناسنامه محصول داخل بسته بندی خریداری شده براتون ارسال می کنه. روش کبریت و دستمال کاغذی به رطوبت عسل مربوط میشن. درصد رطوبت عسل طبیعی نسبت به عسل تقلبی بسیار کمتره و کبریتی که آغشته به عسل طبیعی باشه راحت تر شعله ور میشه و همچنین در روش تست با دستمال کاغذی به خاطر وجود بافت سلولز در دستمال کاغذی و جذب رطوبت بالایی که داره عسلی که سریعتر به بافت دستمال نفوذ کنه خبر از درصد رطوبت بالا میده.

  2. عسل و سیاه دانه هم برای بیماری های زیادی میگن که خوبه،از خواص عسل طبیعی و سیاهدانه هم میشه مطلب بزارین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا