آیا عسل برای درمان اگزما خوب است؟

اگزما یک بیماری پوستی است که در آن نواحی از پوست دچار التهاب، قرمزی و خارش می‌شود. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، ممکن است علائم دیگری مانند پوسته پوسته شدن، سوزش و تاول پوست نیز داشته باشند.

احساس خارش یا سوزش ناشی از اگزما، می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. علاوه بر این، ممکن است به دلیل خارش‌های مکرر، پوست خشن و دچار التهاب شود.

اگزما اغلب با داروهای ضد التهاب و مرطوب کننده‌های موضعی درمان می‌شود. برای اگزما درمان‌های جایگزین دیگری نیز، تا به امروز مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از این درمان‌ها، استفاده از عسل برای اگزما است. در مورد عسل، فواید عسل طبیعی و به طور خاص فایده احتمالی آن برای اگزما و موارد دیگر بیشتر در این مقاله بخوانید.

انواع اگزما وعلائم آن

عسل برای اگزما

اگزما چندین نوع دارد که هر کدام از آنها علائم متداولی، مانند خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن دارند. انواع اگزما شامل موارد زیر می‌شود:

درماتیت آتوپیک: این نوع از اگزما، اغلب از کودکی شروع می‌شود و به صورت دوره‌ای می‌آید و می‌رود. این بیماری اغلب با شرایط آلرژیک مانند تب یونجه و آسم همراه است.

درماتیت تماس پوستی: این نوع از اگزما، هنگامی که یک ماده تحریک کننده یا حساسیت‌زا به پوست برخورد می‌کند، رخ می‌دهد.

اگزما دیشیدروتیک: در این نوع از اگزما، تاول‌های کوچک و عمیق، به طور معمول روی دست یا پاها ایجاد می‌شود. همچنین این تاول‌ها ممکن است، خارش و سوزش نیز داشته باشند.

اگزما دست: این نوع اگزما، به طور خاص به دست محدود است. ممکن است در اثر آلرژی، شستشوی مکرر دست یا استفاده بیش از حد از صابون‌ها و مواد شوینده قوی به وجود آید.

نورو درماتیت یا درماتیت موضعی ناشی از خاراندن: این اگزما، با خارش شروع می‌شود که این خارش ادامه‌دار نیز می‌شود. خارش‌های مکرر، باعث بروز لکه‌های قرمز و ضخیم شدن پوست در ناحیه آسیب دیده می‌شود.

اگزما سکه‌ای: در این نوع اگزما، تکه‌هایی به اندازه سکه، به طور معمول در قسمت تحتانی بدن، بازوها، دست‌ها و پاها ایجاد می‌شود که با خارش همراه است.

درماتیت استاسیز: این اگزما در افرادی که گردش خون ضعیفی دارند ممکن است رخ دهد. شایع‌ترین گرفتگی خون در این اگزما، در قسمت پایین پاها رخ می‌دهد.

اینکه بدانید به کدام نوع از اگزما دچار هستید، می‌تواند به شما در مراقبت از پوست و علائم بیماری خود کمک کند. همچنین می‌تواند به شما در برقراری ارتباط مؤثرتر با پزشکان نیز، کمک کند.

عسل به عنوان دارو

عسل به عنوان دارو

سال‌ها است که عسل را به عنوان ماده‌ای طبیعی می‌شناسیم، که توسط زنبور عسل و با تغذیه از شهد گل‌ها به وجود می‌آید. تخمین زده شده است که حدود 300 نوع عسل وجود دارد، که در فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌ها به صورت آنلاین فروخته می‌شود. تنوع عسل به دلیل این است که، گونه‌های فراوانی از گل و گیاه وجود دارد که زنبور برای تولید عسل از شهد آنها تغذیه می‌کند. 

می‌توان گفت که عسل، تا 200 ماده مختلف در خود جای داده است، که برجسته‌ترین آنها قند است. همچنین این ماده طبیعی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است.

برای خرید عسل طبیعی از سایت دهچی کلیک کنید

در طول تاریخ، از عسل به عنوان ماده خوراکی و در آشپزی، ساخت مواد آرایشی و دارویی استفاده شده است. برخی از مواردی که در آن از عسل برای درمان استفاده شده است عبارت‌اند از:

  • بیماری‌های پوستی مانند اگزما، زخم و سوختگی
  • گلو درد
  • بیماری‌های ناشی از مشکلات تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی و آسم
  • علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال
  • آرتروز
  • خستگی و بی‌حالی

بیشتر بخوانید: چرا عسل برای درمان زخم استفاده می‌شود؟

آیا عسل برای درمان اگزما مناسب است؟

عسل برای اگزما

ممکن است؛ محققان در عسل خواصی مشاهده کردند که می‌توانند در درمان بیماری‌های پوستی، مانند اگزما موثر باشند. خواص شگفت انگیز عسل شامل خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی می‌شود.

تاکنون تحقیقات علمی کمی روی عسل، برای اگزما انجام شده است. بیایید نگاهی بیندازیم و ببینیم که بعضی از این تحقیقات، چه می‌گویند و آیا جوابی برای این سوال ما دارند.

بیماران مبتلا به اگزما در برابر عفونت های موضعی آسیب­پذیر هستند که با خواص ضد باکتری عسل به راحتی با این عفونت­ها می­توان مبارزه کرد.

عسل حاوی رطوبت است که برای مبارزه با خشکی پوست مفید است،از پوست محافظت می کند و ویسکوزیته بالایی دارد که با تأمین پوششی محافظ از انتشار عفونت جلوگیری می کند.

استفاده موضعی ازعسل برای ضایعات اگزما

در سال 2014، یک مطالعه آزمایشی کوچک روی 15 شرکت کننده انجام شد، که در آن افراد به بیماری اگزما مبتلا بودند و در دو طرف بدنشان ضایعات اگزما وجود داشت. آنها هر شب به مدت 2 هفته، عسل مانوكا را بر روی یک طرف بدن خود و كرم موضعی را به طرف دیگر، می‌زدند. در پایان این بررسی، تفاوت فاحشی بین کاری که عسل و کرم کردند وجود نداشت.

یک مطالعه کوچک دیگر در سال 2017، بر روی 14 شرکت کننده که دارای ضایعات اگزما در دو طرف بدنشان بودند، انجام شد. آنها هر شب به مدت 1 هفته، از عسل مانوکا بر روی یک طرف بدن خود استفاده کردند. طرف مقابل درمان نشده رها شده بود.

محققان در این بررسی، مشاهده کردند که پس از درمان با عسل مانوکا ضایعات اگزما بهبود یافته است. آنها همچنین التهاب کمتری، بر روی پوست بیماران مشاهده کردند.

قطره گوش عسل

برخی معتقد بودند که، استفاده از چند قطره عسل داخل گوش می‌تواند ضایعات پوستی ناشی از اگزما را درمان کند. یک مطالعه کوچک در سال 2017 بر روی 15 شرکت کننده، اثربخشی چکاندن چند قطره عسل داخل گوش بر روی ضایعات اگزما را، ارزیابی کرد. در این تحقیق، سه بار در روز به مدت 2 هفته، قطره عسل داخل گوش بیماران ریخته شد.

محققان پس از این بررسی، مشاهده كردند كه چکاندن عسل منجر به كاهش علائم اگزما داخل گوش شده است. با این حال، این مطالعه روی گروهی مشخص انجام نشد و نظارتی روی آن وجود نداشت.

چگونه می‌توانید ازعسل برای درمان اگزما استفاده کنید؟

چگونه می‌توانید ازعسل برای درمان اگزما استفاده کنید؟

اگر تصمیم دارید از عسل برای درمان ضایعات ناشی از اگزما استفاده کنید، حتما از یک عسل طبیعی و درجه یک استفاده کنید. دهچی می‌تواند خیال شما را بابت خرید عسل طبیعی و خالص راحت کند. عسل طبیعی عاری از هرگونه آلودگی‌های احتمالی است و هیچ ضرری برای شما ندارد و می‌توانید با اطمینان از آن استفاده کنید.

هنگام استفاده از عسل طبیعی برای اگزما، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. هنگام عصر، یک لایه نازک عسل را با استفاده از دست‌های تمیز روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
  2. با احتیاط منطقه را با گاز یا بانداژ بپوشانید.
  3. اجازه دهید پانسمان تمام شب، روی ناحیه آسیب دیده بماند.
  4. صبح، به آرامی پانسمان را برداشته و ناحیه آسیب دیده را تمیز کنید.

آیا اینکار بی‌خطر است؟

استفاده از عسل، ممکن است در بعضی از افراد واکنش آلرژیک به وجود آورد. به دلیل وجود گرده یا نیش زنبور در عسل، ممکن است آلرژی برای افرادی که این مواد حساسیت دارند، شایع‌تر باشد. اگر بعد از استفاده موضعی ناراحتی یا افزایش قرمزی، تورم یا خارش را تجربه کردید، از مصرف آن خودداری کنید.

یک نوع واکنش شدید آلرژیک به نام آنافیلاکسی نیز، در مورد عسل برای برخی افراد ثبت شده است. اگر بعد از استفاده از عسل به صورت موضعی به علائم زیر رو‌به‌رو شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • خس خس
  • تورم گلو، دهان یا صورت
  • جوش‌های پوستی
  • گرفتگی عضلات شکم
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرگیجه
  • غش

بعلاوه، به خاطر داشته باشید که عسل به هیچ عنوان نباید به کودکان زیر یک سال داده شود. عسل برای کودکان زیر یک سال، یا همان زیر دوازده ماه، باعث مسمومیت غذایی می‌شود و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

عسل و دارچین برای درمان اگزما:

2 قاشق غذاخوری پودر دارچین و دو قاشق عسل را با هم مخلوط کنید.این معجون را روی مناطق آلوده بمالید و آن را به مدت 20 دقیقه نگه دارید.

ممکن است احساس سوزش روی پوست خود داشته باشید ، نگران نباشید ،مدتی تحمل کنید،حتما از نتیجه شگفت زده خواهید شد.

آب میوه و عسل برای درمان اگزما:

آب میوه و عسل برای درمان اگزما

عسل را می­توان با انواع آب­میوه­ها مانند آب­لیمو و سرکه سیب برای درمان اگزما مخلوط کرد.برای بهترین نتیجه ، باید این مخلوط را صبح بخورید تا نتایج خارق­العاده­ای بگیرید.

یک قاشق غذاخوری آب­لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل میل کنید.همچنین یک لیوان آب ولرم بردارید با عسل و آب لیمو مخلوط کرده و خوب هم بزنید البته به جای آب لیمو می­توانید دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق چای­خوری عسل در یک لیوان آب ولرم اضافه کنید.

چه موقع برای اگزما باید به پزشک مراجعه کنید

اگر سعی کردید از داروهای خانگی مانند عسل برای درمان و کاهش علائم اگزما استفاده کنید و در آن موفق نبودید، به پزشک مراجعه کنید. پزشکان می‌توانند شما را در زمینه درمان‌های جایگزین راهنمایی کنند.

سایر شرایطی که به محض مواجه با آنها باید فورا به پزشک مراجعه کنید، شامل ضایعاتی از اگزما می‌شود که عبارت‌اند از:

  • ضایعات اگزما، قسمت بزرگی از بدن را بگیرد.
  • ضایعات اگزما به نظر آلوده شده باشد و  علائمی مانند چرک یا لکه‌های قرمز داشته باشد.
  • فعالیت‌های روزانه شما را مختل کند.

سخن آخر

عسل طبیعی به عنوان یکی از درمان‌های طبیعی، برای درمان اگزما مورد بررسی قرار گرفته است. تاکنون تحقیقات نشان داده است که استفاده از عسل در ضایعات ناشی از اگزما، فوایدی بسیاری دارد. اما با این وجود، تحقیقات دقیق‌تری برای تعیین اثربخشی کلی عسل طبیعی نیاز است.

استفاده از عسل بر روی پوست ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شود. اگر بعد از استفاده از عسل دچار حساسیت شدید، از مصرف آن خودداری کنید.

اگر متوجه شدید بعد از استفاده از عسل علائم اگزما در شما بهبود نیافت، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می‌توانند سایر روش‌های درمانی را که ممکن است تاثیر بیشتری داشته باشد، به شما توصیه کنند.

بیشتر بخوانید: چطور عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

اگر قصد دارید از عسل برای درمان اگزما استفاده کنید، حتما عسل طبیعی و گرما ندیده خریداری کنید. عسل طبیعی دهچی، بهترین انتخاب برای شما است و می‌توانید با خیال راحت از آن روی ضایعات اگزما استفاده کنید.

علائم اگزما و ضایعات به وجود آمده توسط این بیماری، در صورت استفاده از عسل تقلبی، می‌تواند شدیدتر و وخیم‌تر شود. بنابراین بسیار مراقب باشید و با خرید عسل طبیعی از زنبورداران واقعی مراقب سلامتیتون باشید.

9 دیدگاه دربارهٔ «آیا عسل برای درمان اگزما خوب است؟»

    1. بله عسل زنبورداران دهچی آزمایش میشه و برگه آزمایش هم برای شما دوست عزیز ارسال میشه

  1. من پوستم خشکه و هر راهی که بگین تست کردم ولی خوب نبود اما الان حدود یک ماهه از عسل برای لوسیون استفاده میکنم و احساس میکنم رطوبت پوستم بهتر شده

  2. عسلی که بهار یا تابستان برداشت میشه فرقی داره تو خاصیتش؟واینکه چه نوع عسلی برای استفاده واسه ماسک مو خوبه؟

      1. همون طور که در روش تشخیص عسل طبیعی از تقلبی گفتیم و در بررسی انواع گونه های عسل که شامل عسل طبیعی و ارگانیک و عسل وحشی میشه، این نکته حایز اهمیته که در زمان برداشت زنبوردار و زنبورهاش در چه منطقه ای فعالیت کردن و زنبورها از چه گیاهایی گرده و شهد جمع کردن. به هیچ وجه زمان برداشت تاثیری در خواص عسل طبیعی به وجود نمیاره و اگر تفاوتی باشه در تنوع گیاهایی هست که نسبت به فصل رشدشون توسط زنبورها هدف جمع آوری گرده بودن. عسل طبیعی، خام و گرماندیده ای که توسط زنبور ها ساخته میشه منبع آنتی اکسیدان و آنزیم های مفید هستش که عسل های تقلبی و تغذیه ای مطمئنا این فواید عسل طبیعی رو نخواهند داشت.

    1. عسلی که توسط زنبوردار در فصل بهار یا تابستان برداشت میشه تفاوتی در کیفیت خواص عسل و مواد مغذی و مفیدش نداره.بیشترین تفاوت با توجه با زمان برداشت عسل مربوط به گیاهان غالب منطقه ای میشه که در اون فصل زنبور اقدام به جمع آوری شهد و گرده ی گل ها میکنه.در مطلبی که در قسمت سلامتی سایت منتشر شده به معرفی و روش های تهیه چند نوع ماسک که با عسل برای مو ساخته میشوند و برای سلامت مو مفید هستند ذکر شده و همچنین در مقاله های دیگه دستورالعمل هایی برای تهیه انواع ماسک برای پوست هم منتشر شدن که خواص شگفت انگیز عسل برای سلامتی مو و پوست رو ذکر کردن

  3. هم واسه مصرف خوراکی و هم واسه ماسک و لوسیون میخوام عسل بگیرم.نظرتون با کدوم محصوله که مناسب تر باشه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا