آیا می‌توان از عسل برای شیرین کردن قهوه استفاده کرد؟

از مدت‌ها پیش عسل برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنی‌ها، از جمله چای و قهوه استفاده می‌شده است.

در حقیقت، بسیاری از افراد این مایع شیرین و غلیظ را به عنوان جایگزینی سالم برای قند یا شیرین کننده‌های پرکالری، ترجیح می‌دهند.

با این حال، در حالی که عسل طبیعی ممکن است مزایای سلامتی زیادی داشته باشد، ممکن است در برخی مواقع مضراتی داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم درباره این موضوع صحبت کنیم که آیا باید عسل را به قهوه خود اضافه کنیم یا خیر.

ممکن است مقدار کمی مواد مغذی برای قهوه فراهم کند

بر خلاف شکر و شیرین کننده‌های مصنوعی، که هر دو از نظر تغذیه‌ای مقدار کمی مواد مغذی را برای بدن فراهم می‌کنند، از خواص عسل طبیعی این است که عسل ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات تقویت کننده سلامتی را برای بدن فراهم می‌کند که ممکن است قهوه شما را کمی از نظر تغذیه‌ای بهبود بخشد.

عسل همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌ها است، که ثابت شده است آنتی اکسیدان‌ها دارای خاصیت و مزیت جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از ترکیبات مضر به نام رادیکال‌های آزاد هستند.

علاوه بر این، عسل طبیعی و خام حاوی گرده است، که اثبات شده است به کاهش آلرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

عنوان شده است که، مقدار کمی عسل اگر به قهوه داغ اضافه شود، هیچ کدام از این فایده‌ها را ندارد.

باعث افزایش کالری قهوه می‌شود

اگرچه عسل حاوی برخی مواد مغذی است، اما بخش اعظم آن را شکر تشکیل داده است.

برای دریافت مزایای سلامتی، باید مصرف قند از جمله قند موجود در عسل را تا اندازه 5 درصد از کالری دریافتی روزانه خود محدود کنید.

اضافه کردن 2 قاشق چایخوری (14 گرم) عسل به قهوه خود، که 40 کالری و 12 گرم شکر را تأمین می‌کند، می‌تواند به راحتی میزان مصرف کالری و قند مصرفی روزانه شما را افزایش دهد، خصوصاً اگر عادت داشته باشید که روزانه چندین فنجان قهوه بنوشید.

مصرف زیاد قند با چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیم دارد.

اگر می‌خواهید مصرف کالری روزانه خود را کاهش دهید، باید به طور کلی قهوه خود را به صورت کم شیرین بنوشید یا برای شیرین کردن آن از یک شیرین کننده طبیعی با کالری صفر استفاده کنید.

ممکن است طعم قهوه را تغییر دهد

عسل همچنین ممکن است طعم قهوه شما را تغییر دهد.

عطر و طعم عسل به نوع گرده‌ای که از آن ساخته شده است، بستگی دارد. به عنوان مثال، عسل شبدر – رایج‌ترین نوع عسل – دارای طعم بسیار ملایمی است، در حالی که انواع دیگر عسل طعم بسیار قوی‌تری دارند.

اگر تصمیم دارید قهوه خود را با عسل ترکیب کنید، فقط با مقدار کمی عسل آن هم با طعم ملایم، مانند عسل شبدر شروع کنید تا بتوانید تا زمانی که شیرین کننده قهوه خود را بیابید، میزان آن را برای متعادل کردن طعم قهوه تغییر دهید.

عسل و شکر؛ از کدام شیرین کننده باید استفاده کنم؟

عسل و شکر؛ از کدام شیرین کننده باید استفاده کنم؟

وقتی یک فنجان چای یا قهوه داغ دم می‌کنید، آیا به این مرحله می‌رسیدید که بین عسل یا شکر کدام را انتخاب کنید؟ اگرچه ممکن است هر دو ماده به نوشیدنی شما شیرینی بیفزایند، اما فواید غذایی آنها متفاوت است.

عسل و قند هر دو کربوهیدرات هستند که ماده اصلی تشکیل دهنده آنها گلوکز و فروکتوز است. آنها به عنوان مواد تشکیل دهنده در بسیاری از غذاها و دستور العمل‌های غذایی استفاده می‌شوند. در صورت استفاده بیش از حد، هر دو آنها می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند.

شهرت عسل برای سالم بودنش ممکن است مبنایی برای انتخاب باشد، اما واقعا کدام یک سالم‌تر است؟ در ادامه به جواب این سوال دست پیدا خواهید کرد.

حقایقی در مورد عسل

زنبورها برای تولید عسل از شهد جمع آوری شده از گل‌ها استفاده می‌کنند. این ماده غلیظ معمولاً به صورت مایع مصرف می‌شود و از نظر رنگ نیز، رنگ آن از زرد کم رنگ تا قهوه‌ای تیره متغیر است.

عسل در درجه اول از آب و دو نوع قند تشکیل شده است: فروکتوز و گلوکز. این ماده همچنین حاوی موارد زیر نیز است:

  • آنزیم‌ها
  • آمینو اسید
  • ویتامین‌های گروه B
  • ویتامین سی
  • مواد معدنی
  • آنتی اکسیدان‌ها

بسیاری از آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل به عنوان فلاونوئیدها طبقه بندی می‌شوند. فلاونوئیدها دارای خاصیت ضد التهابی هستند که دارای مزایای بسیاری برای سلامت بدن هستند.

ترکیب غذایی دقیق عسل بر اساس منشأ آن متفاوت است. هر نوع عسل از رنگ و طعم مشخصی برخوردار است. به عنوان مثال، عسل ترنجبین عسلی با رنگ تیره است. 

مهم نیست که کدام نوع را ترجیح می‌دهید، امام استفاده بیش از حد از هر نوع عسل می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

فواید عسل چیست؟

فواید عسل چیست؟

فروکتوز عسل از گلوکز آن بیشتر است. فروکتوز از گلوکز شیرین‌تر است، بنابراین به راحتی می‌توانید از میزان کم آن در غذا یا نوشیدنی خود استفاده کنید و آن را شیرین کنید. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عسل نیز دارای فواید سلامتی بسیاری هستند که با خوردن آن باعث جذب آنها در بدن خود می‌شوید.

عسل خام و گرما ندیده حاوی مقداری گرده است که به رفع حساسیت در واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کند.

از دیگر مزایای سلامتی عسل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ممکن است به از بین بردن میکروب‌ها کمک کند، زیرا خاصیت ضد میکروبی دارد.
  • هنگامی که به عنوان یک پماد و به صورت ژل استفاده می‌شود، ممکن است به بهبودی زخم‌ها و سوختگی‌های جزئی کمک کند.
  • همچنین ممکن است به کاهش سرفه و گلودرد نیز کمک کند.
  • همچنین عسل طبیعی راهکاری برای لاغری سریع و افزایش سوخت و ساز بدن است.
  • خواص عسل برای سلامت مو این است که رطوبت مو را حفظ می‌کند و آن را نرم می‌کند.

به طور کلی، عسل نسبت به قند کمتر فرآوری شده است. برای اینکه آن را در فروشگاه‌ها به فروش برسانند تنها نیاز است که آنها را پاستوریزه کنند. این در حالی است که می‌توان عسل را به صورت خام نیز مصرف کرد.

آیا عسل جنبه منفی نیز دارد؟

عسل دارای کالری بالایی است و در هر قاشق چای‌خوری عسل، حدود 22 کالری وجود دارد. این ماده از قند تشکیل شده و باید به مقدار کم مورد استفاده قرار گیرد. اگر نگرانی‌هایی در مورد بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی یا چاقی دارید، باید مصرف آن را محدود کنید.

عسل برای نوزادان کمتر از یک سال خطرناک باشد. دلیل این امر وجود باکتری‌هایی است که می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت غذایی حاد در نوزادان شود.

حقایقی در مورد قند

قند و شکر از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است که از ترکیب آنها با هم ساکارز تشکیل می‌شود. قند برخلاف عسل، ویتامین یا مواد مغذی ندارد.

قند از چغندرقند و نیشکر به دست می‌آید و یک کربوهیدرات با کالری متراکم است. برای تبدیل کردن این گیاهان به شکر که اغلب از آن استفاده می‌کنیم، گرانول تصفیه شده نیاز به پردازش چند مرحله‌ای دارد.

از بین انواع مختلف قند، قند سفید، قهوه‌ای و خام رایج‌ترین انواع قند است.

شکر قهوه‌ای ترکیبی از شکر و ملاس سفید است و ممکن است مقدار اندکی مواد مغذی داشته باشد. از این نوع شکر بیشتر در پخت و پز استفاده می‌شود.

شکر خام نوع کمتر تصفیه شده شکر سفید است. این نوع شکر رنگ قهوه‌ای روشن دارد و شکل ظاهری آن نسبت به شکر سفید، کریستال‌های بزرگ‌تر است. قند خام از نظر تغذیه‌ای با قند سفید هیچ تفاوتی ندارد.

فواید قند چیست؟

شیرین کردن قهوه با عسل

به عنوان کربوهیدرات، قند منبع بالقوه سوخت است. مغز شما برای انجام فعالیت‌های روزانه خود به 130 گرم کربوهیدرات به صورت روزانه نیاز دارد. حدود یک قاشق چای‌خوری شکر حاوی حدود 16 کالری است.

شکر سفید ماندگاری بالایی دارد و استفاده از آن در پخت و پز بسیار آسان است. شکر معمولاً قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد و به راحتی در دسترس همه است.

آیا قند جنبه منفی نیز دارد؟

خوردن زیاد قند می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش دهد. شکر یک ماده رایج در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است، بنابراین ممکن است بیشتر از آن چیزی که متوجه می‌شوید، در روز قند مصرف کنید، که در نهایت مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

افراد مبتلا به دیابت باید مراقب مصرف قند خود باشند زیرا این امر می‌تواند باعث افزایش قند خون آنها شود.

در صورت مصرف مقادیر بیشتر از نیاز بدن، قند می‌تواند باعث افت شدید انرژی شود. همچنین به دلیل اینکه قند نسبت به عسل آنزیم ندارد، ممکن است هضم آن توسط بدن سخت‌تر از عسل باشد

حرف آخر

بر خلاف شکر و شیرین کننده‌های دارای کالری صفر، عسل می‌تواند مقدار کمی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را در نوشیدنی شما فراهم کند.

با این وجود، اضافه کردن آن به قهوه، می‌تواند میزان قند و کالری به آن اضافه کند و طعم نوشیدنی شما را نیز تغییر دهد.

در نهایت، تصمیم نهایی با شما است و اضافه کردن عسل به قهوه و هر نوشیدنی دیگر به ترجیحات و اهداف رژیم غذایی شما بستگی دارد.

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا می‌توان از عسل برای شیرین کردن قهوه استفاده کرد؟»

    1. بله میشه اما استفاده از شکر بهتره چون عسل در دمای پخت تمام خواصش از بین میره متاسفانه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا