7 مزیت عسل مانوکا برای سلامت

عسل مانوکا نوعی عسل بومی است که در نیوزلند به دست می‌آید. این عسل از گل لپتسپرمم اسکپاریوم توسط زنبور عسل ساخته می‌شود که معمولاً با نام بوته مانوکا شناخته می‌شوند. مزیت عسل مانوکا آنقدر بسیار است که هر کسی می‌تواند آن را استفاده کند و نتیجه بگیرد.

خواص ضد باکتریایی عسل مانوکا، درست همان چیزی است که آن را از عسل‌های سنتی جدا می‌کند. متیل‌گلیوکسال، همان ماده‌ای است که در عسل مانوکا باعث به وجود آمدن خاصیت ضد باکتریایی شده است.

علاوه بر این، عسل مانوکا دارای خواص ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. در حقیقت، به طور سنتی از آن برای ترمیم زخم ها، تسکین گلودرد، جلوگیری از پوسیدگی دندان و بهبود مشکلات گوارشی استفاده می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم تا در مورد 7 مزیت عسل مانوکا صحبت کنیم، که همگی آنها توسط علم ثابت شده هستند.

کمک به بهبود زخم

از زمان‌های بسیار قدیم، از عسل برای درمان زخم‌ها، سوختگی، جوش و التهاب استفاده می‌شده است. در سال 2007، عسل مانوکا توسط سازمان غذا و دارو آمریکا به عنوان ماده‌ای برای درمان زخم شناخته و معرفی شد.

عسل خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی دارد، که این خواص‌ها ضمن حفظ رطوبت در اطراف زخم و عمل کردن به عنوان محافظ، از عفونت‌های میکروبی در زخم جلوگیری می‌کنند.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مزیت عسل مانوکا می‌تواند باعث بهبود انواع زخم، بهبود و رشد بازسازی بافت بدن و حتی کاهش درد در بیماران مبتلا به سوختگی شود.

به عنوان مثال، در مطالعه‌ای دو هفته‌ای اثرات استفاده از پانسمان عسل مانوکا را بر روی 40 نفر که دارای زخم‌های درمان نشده بودند، امتحان کردند.

نتایج نشان داد که 88 درصد زخم‌ها، از نظر اندازه کاهش یافتند. علاوه بر این، عسل مانوکا بر روی زخم محیطی اسیدی به وجود آورده است که به بهبود زخم‌ها کمک کرده است.

علاوه بر این، عسل مانوکا ممکن است به بهبود زخم‌های دیابتی نیز کمک کند.

7 مزیت عسل مانوکا برای سلامت

مطالعه‌ای در عربستان سعودی نشان داد که پانسمان زخم با عسل مانوکا، علاوه بر زخم‌های معمولی باعث بهبود زخم‌های دیابتی نیز می‌شود و آنها را درمان می‌کند. مطالعه‌ای در یونان نیز نشان داد، که پانسمان زخم با عسل مانوکا باعث کاهش زمان بهبودی و ضد عفونی زخم در بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی می‌شود.

مطالعه دیگری تأثیر عسل مانوکا در بهبود زخم‌های پلک بعد از عمل را ثابت کرده است. با این حال، بیماران گزارش دادند که درمان زخم با عسل مانوکا در مقایسه با درمان زخم با وازلین کمتر باعث سفتی پوست شده است و به طور قابل توجهی درد کمتری داشته است.

بهبود سلامت دهان و دندان

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و سالم نگه داشتن لثه، مهم است که باکتری‌های بد دهان را که می‌تواند باعث ایجاد پلاک شوند، به حداقل برسانید. همچنین مهم است که باکتری‌های خوب دهان، که عامل سالم نگه داشتن دهان هستند از بین نروند.

مطالعات نشان داده‌اند که عسل مانوکا به باکتری‌های مضر دهان که ارتباط مستقیمی با تشکیل پلاک، التهاب لثه و پوسیدگی دندان دارند، حمله می‌کند.

به طور خاص، تحقیقات نشان داده‌اند که عسل مانوکا با فعالیت ضد باکتریایی بالایی که دارد، باعث جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر دهان مانند P. gingivalis و A. actinomycetemcomitans می‌شود.

در مطالعه‌ای به تاثیر جویدن یا مکیدن عسل مانوکا بر کاهش پلاک و التهاب لثه پرداخته شده است. جویدن عسل مانوکا که شبیه به آبنبات جویدنی است، در کاهش پلاک و. التهاب لثه بسیار تاثیر دارد.

در این مطالعه به شرکت کنندگان اعلام شد که پس از سه وعده غذایی روزانه خود، به مدت 10 دقیقه یا آدامس بدون قند و یا عسل مانوکا را در قالب آبنبات بجوند با بمکند.

گروهی که عسل مانوکا را می‌جویدند نسبت به گروهی که آدامس بدون قند می‌جویدند، کاهش قابل توجهی در پلاک و خونریزی لثه نشان دادند.

تسکین گلو درد

تسکین گلو درد

اگر از گلودرد رنج می‌برید، مزیت عسل مانوکا برای سلامت بدن ممکن است به شما کمک کند تا کمی این درد را تسکین دهید. خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی این نوع عسل می‌تواند التهاب را کاهش دهد و به باکتری‌های ایجاد شده توسط گلودرد، حمله کند.

عسل مانوکا نه تنها به باکتری‌های مضر حمله می‌کند، بلکه پوشش داخلی گلو را تسکن می‌دهد و به عنوان محافظ عمل می‌کند.

یک مطالعه جدید در بیمارانی که تحت درمان شیمی درمانی سرطان سر و گردن قرار گرفته‌اند نشان داده است که، مصرف عسل مانوکا بر باکتری استرپتوکوک موتانس، مهم‌ترین عامل پوسیدگی و کرم خوردگی دندان، تاثیر داشته است.

جالب است که محققان پس از مصرف عسل مانوکا، کاهش قابل توجهی در استرپتوکوک موتانس پیدا کردند.

علاوه بر این، عسل مانوکا باکتری‌های مضر دهان را که باعث مخاط که یک عارضه جانبی پرتو و شیمی درمانی است، را کاهش می‌دهد. مخاط منجر به التهاب و زخم دردناک غشاهای مخاطی می‌شود که مری و دستگاه گوارش را درگیر می‌کند.

مدتی است که انواع مختلف عسل به عنوان یکی از مواد اثرگذار در سرفه، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت، یک مطالعه نشان داده است که عسل، به عنوان ماده‌ای مهم در مهار سرفه به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود.

اگرچه در این مطالعه از عسل مانوکا استفاده نشده است، اما مطمئنا این عسل نیز همان تاثیر دیگر عسل‌ها را در سرکوب سرفه دارد.

بیشتر بخوانید: خواص عسل طبیعی چیست و انواع عسل طبیعی کدام است؟

به جلوگیری از زخم معده کمک می‌کند

زخم معده، یكی از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان انسان است. آنها زخم‌هایی هستند که روی لایه معده شکل می‌گیرند و باعث درد معده، حالت تهوع و نفخ می‌شوند.

هلیکو باکتریال، نوعی باکتری است که سبب شکل گیری اکثر زخم معده‌ها است. تحقیقات نشان می‌دهند که عسل مانوکا ممکن است به درمان زخم معده ناشی از هلیکو باکتریال کمک کند.

به عنوان مثال، در آزمایشی اثر عسل مانوکا را بر روی بیوپسی زخم معده ناشی از هلیکو باکتریال بررسی کردند. نتایج این بررسی مثبت بوده و حاکی از آن است که عسل مانوکا یک ماده ضد باکتری مفید در برابر هلیکو باکتریال است.

با این حال، در مطالعه‌ای دو هفته‌ای بر روی 12 نفر که روزانه 1 قاشق غذاخوری عسل مانوکا می‌خوردند، نشان داد که این عسل میزان باکتری هلیکو باکتریال را کاهش نداده است. بنابراین، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی کامل توانایی آن در درمان زخم معده ناشی از هلیکو باکتریال مورد نیاز است.

زخم معده می‌تواند در اثر مصرف زیاد الکل به وجود آید. با این حال، مطالعه‌ای بر روی موش نشان داد که عسل مانوکا به جلوگیری از زخم معده ناشی از مصرف الکل نیز کمک می‌کند.

بهبود مشکلات گوارشی

بهبود مشکلات گوارشی

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال گوارشی شایع میان مردم است. علائم این بیماری شامل یبوست، اسهال، درد شکم و حرکات نامنظم روده است.

جالب است که محققان دریافتند که مصرف منظم عسل مانوکا ممکن است به کاهش این علائم کمک کند. ثابت شده است که عسل مانوکا باعث بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی و کاهش التهاب در موش‌های مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر و کولیت زخمی، نوعی بیماری التهابی روده می‌شود.

همچنین نشان داده شده است که به انتروکولیت با غشای کاذب نیز حمله می‌کند. انتروکولیت با غشای کاذب، که اغلب آن را C. diff می‌نامند، نوعی عفونت باکتریایی است که باعث اسهال شدید و التهاب روده می‌شود.

انتروکولیت با غشای کاذب معمولاً با آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود. با این حال، اخیرا در مطالعه‌ای میزان اثربخشی بالای عسل مانوکا بر روی این بیماری ثابت شده است.

عسل مانوکا سلول‌های مختلف انتروکولیت با غشای کاذب را از بین برد و این یک درمان احتمالاً مؤثر است.

لازم به ذکر است که در مطالعات فوق تأثیر عسل مانوکا بر عفونت‌های باکتریایی در موش‌ها و آزمایشات مختلف مشاهده شده است. در مورد تأثیر آن بر عفونت‌های باکتریایی روده، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

ممکن است علائم فیبروز کیستیک را درمان کند

فیبروز کیستیک نوعی اختلال ارثی است که به ریه‌ها آسیب می‌زند و همچنین می‌تواند بر روی دستگاه گوارش و سایر ارگان‌های بدن نیز تأثیر بگذارد.

این بیماری بر روی سلول‌های تولید کننده مخاط اثر می‌گذارد و باعث می‌شود مخاط به طور غیر طبیعی ضخیم و چسبنده شود. تولید مخاط ضخیم، مجاری هوا و مجاری تنفسی را مسدود کرده و تنفس را دشوار می‌کند.

متأسفانه عفونت‌های تنفسی در افراد مبتلا به فیبروز کیستیک بسیار شایع است. نشان داده شده است که عسل مانوکا با باکتری‌هایی که باعث اینگونه عفونت‌های تنفسی می‌شوند، مبارزه می‌کند.

Pseudomonas aeruginosa و Burkholderia spp. دو باکتری رایج هستند که می‌توانند باعث عفونت‌های جدی دستگاه تنفسی فوقانی بخصوص در افراد آسیب پذیر شوند.

در مطالعه‌ای به اثربخشی عسل مانوکا در برابر این باکتری‌ها در افراد مبتلا به فیبروز کیستیک پرداخته شده است و نتایج آن مثبت بوده است. نتایج نشان داد که عسل مانوکا، رشد آنها را مهار می‌کند و در درمان آنها نقش آنتی بیوتیکی بسیاری دارد.

بنابراین، محققان نتیجه گرفتند که عسل مانوکا ممکن است در درمان عفونت‌های تنفسی فوقانی، به ویژه در افرادی که فیبروز کیستیک دارند، نقش مهمی داشته باشد.

آکنه را درمان می‌کند

7 مزیت عسل مانوکا برای سلامت

آکنه معمولاً در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود، اما همچنین می‌تواند واکنشی نسبت به رژیم غذایی نامناسب، استرس یا رشد باکتری در منافذ مسدود شده پوست باشد.

عسل مانوکا به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی، هنگامی که در ترکیب با یک محصول با pH کم استفاده شود، می‌تواند تاثیر خوبی در مقابله با آکنه داشته باشد.

عسل مانوکا می‌تواند پوست شما را از باکتری‌ها حفظ کند و در نتیجه روند بهبودی آن را تسریع بخشد.

همچنین، با توجه به خاصیت ضد التهابی آن، گفته می‌شود عسل مانوکا باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه می‌شود. با این حال، تحقیقات بسیار محدودی در مورد توانایی عسل مانوکا در درمان آکنه وجود دارد.

آیا عسل مانوکا بی خطر است؟

مصرف عسل مانوکا، برای اکثر مردم بی خطر است. با این حال، برخی از افراد قبل از استفاده باید با پزشک مشورت کنند، از جمله:

مبتلایان به دیابت؛ انواع عسل سرشار از قند طبیعی است. بنابراین، مصرف عسل مانوکا ممکن است بر قند خون این افراد تأثیر بگذارد.

آنهایی که به عسل یا زنبورها حساسیت دارند؛ آنهایی که به انواع عسل یا زنبورها حساسیت دارند ممکن است بعد از مصرف یا استفاده از عسل مانوکا واکنش‌های حساسیتی نشان دهند.

عسل برای کودکان زیر ۲ سال؛ به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم در شیرخواران که نوعی بیماری ناشی از مسمومیت غذایی است، توصیه نمی‌شود که به نوزادان کوچکتر از یک سال انواع عسل را بدهید.

حرف آخر

عسل مانوکا یک نوع بی نظیر از انواع عسل طبیعی است که خواص بسیاری دارد. قابل توجه‌ترین ویژگی آن تأثیر آن در مدیریت و بهبود زخم ها است.

عسل مانوکا همچنین دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی است که ممکن است به درمان بیماری‌های بیشمار از جمله سندرم روده تحریک پذیر، زخم معده، بیماری پریودنتال و عفونت‌های تنفسی فوقانی کمک کند.

شما می‌توانید تمام این خواص را از عسل طبیعی نیز بگیرید. عسل‌های طبیعی دهچی می تواند درمان خوبی برای تمام این بیماری‌ها باشند و به راحتی می‌تواند به صورت آنلاین زنبوردار خود را انتخاب کنید و عسل طبیعی سفارش دهید.

خرید عسل طبیعی

2 دیدگاه دربارهٔ «7 مزیت عسل مانوکا برای سلامت»

    1. خاستگاه عسل مانوکا کشور نیوزیلند هست و دهچی اطلاعاتی راجع به فروشگاه‌هایی که عسل مانوکا واقعی و اصل به فروش می‌رسونن نداره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا