فواید ژل رویال چیست؟

ژل رویال یک ماده کرم رنگ خامه‌ای شکل و دارای مواد مغذی بسیاری است که زنبورهای جوان آن را برای تغذیه زنبور ملکه تهیه می‌کنند. ادعاهایی مبنی بر مزایای سلامتی مختلف ژل رویال وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به، کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی، کاهش فشار خون و بهبود زخم اشاره کرد.

ژل رویال ماده‌ای بسیار مغذی است و خاصیت ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. 

این خواص ممکن است عهده‌دار بسیاری از ادعاهای پزشکی در مورد ژل رویال باشد. معمولاً ژل رویال به صورت خوراکی مصرف می‌شود و یا آن را به صورت موضعی مستقیماً روی پوست می‌زنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از مواد مغذی موجود در ژل رویال، برای سلامتی بسیار مفید هستند. با این حال، شواهد کمی وجود دارد که نشان می‌دهد این مزایا به طور خاص از خود ژل رویال حاصل می‌شود.

در این مقاله، مزایای احتمالی ژل رویال و علمی که از این ادعاها پشتیبانی می‌کند را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: خواص عسل طبیعی چیست؟

مواد مغذی ژل رویال

مواد مغذی ژل رویال

ژل رویال به خودی خود یک مزیت بالقوه است، زیرا این ماده طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری را برای بدن انسان و سلامتی آن فراهم می‌کند. محتویات ژل رویال شامل موارد زیر می‌شود:

  • آب (50 تا 60 درصد)
  • پروتئین‌ها (18 درصد)
  • کربوهیدرات (15 درصد)
  • لیپیدها (3 تا 6 درصد)
  • نمک معدنی (1.5 درصد)

مقدار کمی از ویتامین‌ها از جمله چند نوع از ویتامین B و مواد معدنی در ژل رویال وجود دارد. در ژل رویال همچنین برخی از پلی فنول‌ها یافت می‌شود، که نوعی ماده شیمیایی گیاهی است که سرشار از آنتی اکسیدان است.

علائم یائسگی

ژل رویال می‌تواند تا حدی علائم یائسگی را تسکین دهد.

یک مطالعه در سال 2011، تأثیر ترکیبی از چهار ماده طبیعی از جمله ژل رویال را بر علائم قاعدگی بررسی کرد. محققان به 120 خانم یائسه در دو گروه به مدت 4 هفته دو بار در روز كپسول حاوی چهار ماده یا و به گروه دیگر چیزی دارونما، دادند.

زنان در هر دو گروه کاهش علائم را نشان دادند، اما افرادی که کپسول مصرف کرده بودند نسبت به گروهی که دارونما مصرف کرده بودند، نتایج به مراتب بهتری داشتند.

یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف 150 میلی گرم ژل رویال در روز بیش از 3 ماه، می‌تواند به بهبود سطح کلسترول در زنان سالم یائسه کمک کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با خواص عسل برای کلسترول

سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی

ژل رویال همچنین ممکن است برای افرادی که دارای سندرم قبل از قاعدگی هستند، مفید باشد.

در یک تحقیق در سال 2014، محققان به 110 شرکت کننده یا یک کپسول ژل رویال یا کپسول دارونما، یک بار در روز در طی دو دوره قاعدگی دادند. شرکت کننده‌هایی که کپسول ژل رویال را مصرف کرده بودند، دیگر علائم سندرم قبل از قاعدگی شدید را در طی 2 ماه نداشتند.

فعالیت مغز

ژل رویال ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند.

یک مطالعه نشان داده است که، موش‌های تحت تأثیر استرس که تحت درمان با ژل رویال بودند، سطح هورمون‌های استرس کمتر و سیستم عصبی مرکزی قوی‌تر داشتند.

یک مطالعه دیگر در مورد حیوانات نشان داده است که، موش‌های تحت درمان با ژل رویال قادر به حذف برخی رسوبات شیمیایی در مغز مرتبط با بیماری آلزایمر بودند.

بیشتر این مطالعات اثرات محافظتی بر روی مغز و بافت عصبی را به آنتی اکسیدان ژل رویال نسبت می‌دهند.

گرچه این داده‌ها دلگرم کننده است، اما به تحقیقات انسانی برای اثبات تاثیر آن روی انسان نیاز دارد.

التیام زخم

طبق برخی تحقیقات، ژل رویال می‌تواند روند بهبود زخم را تسریع بخشد.

نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی در مجله Nutrition Research and Practice نشان داده است که، ژل رویال ممکن است حرکت فیبروبلاست‌ها را به سمت زخم به میزان قابل توجهی افزایش دهد. فیبروبلاست‌ها نوعی سلول هستند که کار آنها هماهنگی روند بهبود زخم است.

کاهش فشار خون

کاهش فشار خون

ژل رویال با کاهش فشار خون ممکن است، از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند.

چندین آزمایش نشان می‌دهد که، پروتئین‌های خاص در ژل رویال سلول‌های عضلانی را در رگ‌ها و شریان‌ها شل می‌کند و بدین ترتیب فشار خون کاهش می‌یابد.

در یک مطالعه جدید بر روی حیوانات، یک مکمل که ترکیبی از ژل رویال با سایر مواد مشتق از زنبور عسل را مورد بررسی قرار داد و کاهش قابل توجهی در فشار خون در حیوانات مشاهده شد. با این حال، نقش دقیق ژل رویال در این مکمل خیلی به صورت واضح مشخص نشد و برای درک رابطه ژل رویال با فشار خون تحقیقات بیشتری لازم است.

بیشتربخوانید: عسل برای سلامت قلب

کاهش عوارض جانبی درمان سرطان

شیمی درمانی و سایر درمان‌های سرطان با عوارض جانبی قابل توجهی از جمله نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات گوارشی (GI) همراه هستند.

ژل رویال ممکن است برخی از عوارض جانبی منفی ناشی از برخی درمان‌های سرطان را کاهش دهد.

یک مطالعه بسیار کوچک انسانی نشان داده است، که ژل رویال به صورت موضعی ممکن است از موکوزیت، یک عارضه جانبی در درمان سرطان که باعث زخم دردناک در دستگاه گوارش می‌شود، جلوگیری کند.

گرچه این صحبت‌ها دلگرم کننده است، اما این مطالعات نتیجه گیری قطعی در مورد نقش ژل رویال در درمان سرطان را ارائه نمی‌دهند و نیاز به تحقیقات بیشتری است.

بیشتربخوانید:۸ماسک صورت باعسل طبیعی

دیابت نوع 2

شواهدی وجود دارد كه نشان می‌دهد ژل رویال برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 فواید بسیاری دارد.

در یک مطالعه، به 50 شرکت کننده زن مبتلا به دیابت نوع 2 یا دوز 1 گرم ژل رویال یا کپسول دارونما یک بار در روز به مدت 8 هفته دادند.

نتایج نشان داد که مصرف ژل رویال منجر به کاهش سطح قند خون شد. سطح قند خون پایین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 جزء علائمی است که بسیار در روند درمان برای آنها مفید است.

با این حال، محققان بر روی این موضوع تاکید دارند كه مطالعات بیشتری با تعداد بیشتری از شركت كنندگان، برای دریافت نظرهای علمی‌تر ضروری است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

ژل رویال ممکن است پاسخ ایمنی طبیعی بدن به باکتری‌ها و ویروس‌های خارجی را تقویت کند.

پروتئین‌ها و اسیدهای چرب موجود در ژل رویال باعث تقویت فعالیت ضد باکتریایی می‌شوند، که می‌توانند بروز عفونت را کاهش داده و عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کنند.

ایمنی

ژل رویال یک داروی طبیعی است و بنابراین، از طرف اداره غذا و داروی تحت نظارت قرار نمی‌گیرد.

در واقع، هیچ ارزیابی ایمنی رسمی از ژل رویال توسط اداره غذا و دارو یا هر نهاد نظارتی دیگری وجود ندارد. در نتیجه، محتویات محصولات ژل رویال ممکن است متفاوت باشد.

گزارشی از سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید، که ممکن است ژل رویال باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شود. افراد مبتلا به آسم یا سایر آلرژی‌ها ممکن است واکنش بیشتری نسبت به این ماده طبیعی داشته باشند.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر بعد از مصرف ژل رویال ضروری است با پزشک خود درباره مصرف آن مشورت کنید:

  • کهیر
  • خارش بیش از حد
  • خس خس سینه یا سایر مشکلات تنفسی
  • مشکلات گوارشی مانند درد شکم یا اسهال
  • سرگیجه یا گیجی
  • حالت تهوع
  • استفراغ

ژل رویال همچنین ممکن است با برخی داروها مانند داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. توصیه می‌شود قبل از مصرف ژل رویال با پزشک خود مشورت کنید تا از هرگونه تعامل مضر آن جلوگیری کنید.

نحوه استفاده از ژل رویال

نحوه استفاده از ژل رویال

ژل رویال می‌تواند به اشکال مختلفی تولید شود. می‌توان ژل رویال را به صورت خوراکی مصرف کرد یا آن را مستقیماً روی پوست بمالید.

تولید ژل رویال تازه ممکن است به یک ماده ژل مانند منجر شود، اما انواع دیگر ژل رویال خشک شده با یخ زده است. ژل رویال همچنین می‌تواند به صورت پودر در داخل قرص یا کپسول وجود داشته باشد، که ممکن است حاوی سایر مواد نیز باشد.

اگرچه دستورالعمل رسمی در مورد میزان دوز مصرفی برای ژل رویال وجود ندارد، اما باید با مقادیر بسیار کمی ژل رویال شروع کنید. در صورت بروز واکنش آلرژیک ، افراد باید بلافاصله از مصرف ژل رویال خودداری کنند.

ژل رویال

در مورد ژل رویال مطالعات بسیار کمی وجود دارد و بیشتر تحقیقات موجود بر روی حیوانات است. برای تعیین صحت این ادعاهای بهداشتی، تحقیقات بیشتری لازم است.

ممکن است بسیاری از افراد ژل رویال را مصرف کنند و هیچ مشکلی را تجربه نکنند، اما در صورت وجود هرگونه علامت واکنشی و آلرژیک، باید بلافاصله از مصرف آن خودداری کنید.

خریدعسل طبیعی از دهچی

ژل رویال نیز یکی از مواردی است که مانند عسل طبیعی دارای خواص باورنکردنی است. عسل طبیعی و تمامی مشتقات آن می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کنند. برای گرفتن بهترین نتیجه از عسل طبیعی و مشتقات آن می‌توانید با خرید عسل طبیعی از دهچی، از خوردن عسل طبیعی مطمئن باشید و سلامت خود را بهبوبد ببخشید.

بیشتربخوانید

خواص عسل طبیعی و انواع عسل طبیعی چیست؟

چطور عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

2 دیدگاه دربارهٔ «فواید ژل رویال چیست؟»

    1. ژل رویال در خارج از کندو در چند دقیقه فاسد می‌شود اما در نگهداری به صورت فریزری تا دوسال امکان نگهداری دارد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا