هر آنچه که باید در مورد مزایای عسل مانوکا و خواص آن بدانید

عسل مانوکا به عنوان یک پماد طبیعی برای انواع مختلف زخم‌ها عمل می‌کند و بسیاری از مردم از آن برای این منظور استفاده می‌کنند. این ماده به عنوان یک ماده قوی در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها شناخته می‌شود در حال حاضر آن را به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی می‌شناسند. طرفداران این عسل طبیعی، همچنین ادعا می‌کنند که عسل مانوکا می‌تواند سایر مشکلات را از آکنه گرفته تا مشکلات سینوسی درمان کند.

سال‌هاست که از عسل مانوکا به عنوان یک روش درمانی سنتی و طبیعی استفاده می‌شود. این عسل از گیاهی در نیوزیلند به وجود می‌آید و خاستگاه آن این کشور است.

دلیل گران بودن عسل مانوکا

گل مانوکا فقط 2 تا 6 هفته در سال شکوفا می شود

مانوکا کاسه گل بسیار کوتاهی دارد و این بدان معناست که زنبورهای عسل حتی کمتر از 12 روز فرصت دارند تا شهد گل مانوکا را جمع آوری کرده و عسل مانوکا را تولید کنند. همچنین برای جمع آوری شهد مورد نیاز برای تولید یک شیشه عسل 22700 سفر به گل مانوکا نیاز است.

مزایای عسل مانوکا چیست؟

وقتی صحبت از غذاها و خوراکی‌های فوق العاده می‌شود، عسل خام خود را با فواید بسیاری که برای سلامت دارد، نشان می‌دهد. مانوکا عسل خام نیست، اما یک عسل خاص است.از مزایای عسل مانوکا، خاصیت ضد باکتریایی آن است. این بدان معناست که به خوبی به مبارزه با باکتری‌ها در بدن می‌پردازد و آنها را از بین می‌برد.

گفته می‌شود عسل مانوکا برای درمان همه جور مشکلی، از گلو درد تا پاکسازی لکه‌های روی پوست، مؤثر است.

سایر مزایای ادعا شده در مورد عسل مانوکا شامل موارد زیر می‌شود:

  • کمک به درمان و بهبود بریدگی‌ها و ضایعات
  • پاکسازی عفونت‌ها
  • تسکین درد معده
  • بهبود هضم
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تأمین انرژی

آنچه تحقیقات درباره عسل مانوکا می‌گویند

شواهد علمی، دلایل محکمی برای اثبات فواید عسل مانوکا در رابطه با درمان بیماری‌ها و مشکلات سلامتی هستند. این مزایا شامل موارد زیر می‌شوند:

مزایای عسل مانوکا

زخم‌ها را درمان می‌کند

مانند سایر عسل‌ها، عسل مانوکا می‌تواند به درمان زخم ‌ها کمک کند. تمام عسل‌ها حالت اسیدی دارند و pH آنها بین 3.2 تا 4.5 است. ثابت شده است که خاصیت اسیدی عسل باعث بهبودی زخم‌ها می‌شود.

خاصیت اسیدی عسل، باعث متوقف شدن فعالیت آنزیم‌هایی را که باعث تجزیه پروتئین‌ها و پپتیدهایی که بدن برای ترمیم خود به آنها نیاز دارد، می‌شود. غلظت زیاد قند در عسل، همچنین به محافظت از زخم‌ها کمک می‌کند.

رطوبت عسل کم است و همین موضوع باعث می‌شود که مایعات را از زخم بیرون بکشد. این کمک می‌کند تا روند بهبود زخم سریع‌تر شود. عسل همچنین آب را از سلول‌های باکتری‌های تهاجمی جذب می‌کند. باکتری‌ها، برای رشد و زنده ماندن به آب احتیاج دارند؛ به همین خاطر، جذب آب از باکتری‌های مهاجم باعث از بین رفتن آنها می‌شود.

خواص ضد ویروسی

قرن‌ها است که از عسل به دلیل خواص آنتی بیوتیکی طبیعی که دارد، استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر، محققان دریافته‌اند که قدرت عسل در از بین بردن میکروب‌ها از پراکسید هیدروژن تولید شده از آنزیم زنبور عسل است.

از مزایای عسل مانوکا داشتن ماده‌ای به نام MGO است که تاثیر بیشتری در مبارزه با زخم دارد. این ماده که در شهد برخی گیاهان مانوکا یافت می‌شود، به بهبود زخم‌های جزئی و مزمن کمک می‌کند.

به همین دلیل، سازمان غذا و داروی آمریکا برای بهبود زخم و بریدگی‌ها، تاییده ساخت باندهای ساخته شده از عسل مانوكا در هر دو شکل نسخه‌ای و غیر نسخه‌ای را داده است.

هرچه MGO موجود در عسل بیشتر باشد، خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی آن بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: با خواص شگفت انگیز عسل اصل آشنا شوید

خواص ضد باکتریایی

گونه‌های مختلفی از باکتری‌ها به عسل مانوکا حساس هستند، که از جمله آنها می‌توان به استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوک اشاره کرد. مانوکا همچنین در برابر کلستریدیوم دیفیسیل، که به صورت گسترده در قسمت روده پخش می‌شود، موثر است.

محققان به ویژه اعلام کردند که عسل مانوکا به عفونت‌هایی که به واسطه زیست‌لایه یا یک لایه نازک و لغزنده از باکتری‌ها به وجود می‌آیند، حمله می‌کند.

تا به امروز، هیچ گزارشی از مقاومت میکروبی در برابر عسل طبیعی در دست نیست. این نشان می‌دهد که عسل طبیعی و مخصوصا عسل مانوکا ممکن است در برابر ارگانیسم‌های مقاوم و عفونت‌های طولانی مدت روی زخم که با درمان منظم آنتی بیوتیکی بهبود نمی‌یابند، موفق عمل کنند. به همین دلیل، عسل گزینه‌ای مناسب برای مقابله با عفونت به شمار می‌آید.

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست با عسل مانوکا

عسل مانوکا می‌تواند التهاب و سوزش ناشی از آکنه را کاهش دهد. برای این کار عسل مانوکا را مستقیماً روی پوست بمالید. مطمئن شوید که منطقه آسیب دیده را با یک لایه نازک عسل بپوشانید.

بیشتر بخوانید: درمان آکنه با عسل طبیعی

شما باید حداقل 15 دقیقه این ماسک را بگذارید. اگر زمان دارید و می‌توانید ماسک را به مدت یک ساعت یا بیشتر روی پوست خود بگذارید، ممکن است نتایج بهتری به چشم ببینید.

همچنین ممکن است بتوانید از عسل مانوکا برای درمان اگزما استفاده کنید. طبق تحقیقات ارائه شده، شما می‌توانید با استفاده از مخلوطی از عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل موفق به تسکین التهاب ناشی از اگزما شوید. توصیه می‌شود روزانه سه بار این مخلوط را استفاده کنید.

هضم و ایمنی‌شناسی

برای به دست آوردن مزایای گوارشی عسل مانوکا، باید هر روز 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آن را میل کنید. می‌توانید آن را مستقیم بخورید یا آن را به غذای خود بیفزایید.

اگر دوست دارید عسل مانوکا را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از مزایای عسل مانوکا بهره ببرید، آن را روی یک تکه نان سبوس‌دار و یا به ماست اضافه کنید و سپس آن را میل کنید. می‌توانید هر روز صبح نیز، آن را به نوشیدنی و چای خود اضافه کنید و آن را شیرینی و طعم‌دار کنید.

اگر گلودرد یا گلوی تحریک شده دارید، سعی کنید هر روز 1/2 قاشق غذاخوری عسل مانوکا مصرف کنید. اگر بیمار نیستید، این ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند و از بیمار شدن شما جلوگیری کند. اگر از قبل گلودرد دارید نیز، می‌تواند به شما در کاهش علائم کمک کند.

مراقبت از زخم

مزایای عسل مانوکا

ممکن است بتوانید ضایعات و بریدگی‌های جزئی را با عسل مانوکا درمان کنید. بریدگی‌های شدید یا عمیق باید توسط پزشک شما ارزیابی شود، زیرا ممکن است نیاز به بخیه یا سایر مراقبت‌های آنتی بیوتیکی داشته باشد.

می‌توانید میزان استفاده عسل بر روی زخم را با میزان آب و مایعاتی که از زخم ترشح می‌شود، تشخیص دهید. هرچه ترشح بیشتری داشته باشد، باید از عسل بیشتری برای منطقه زخم شده استفاده کنید.

برای این کار، عسل را روی باند بمالید. سپس باند را روی زخم بگذارید و بگذارید تا بماند. توجه داشته باشید که نباید عسل را مستقیماً روی زخم بمالید.

اگر ترشح مایعات از زخم بیش از حد است، نیاز به تعویض باند و همچنین افزایش میزان عسل دارید. استفاده از پانسمان ضد آب ممکن است به جلوگیری از ترشح عسل در خارج از ناحیه بانداژ شده کمک کند.

خطرات و هشدارها

برای اکثر مردم، مصرف عسل مانوکا بی خطر است. معمولاً هیچ محدودیتی در میزان مصرف عسل مانوکا وجود ندارد و همه می‌توانند از مزایای عسل مانوکا بهره ببرند. اما اگر مبتلا به دیابت هستید، قبل از استفاده از عسل مانوکا با پزشک خود مشورت کنید. عسل مانوکا مانند سایر انواع عسل از قند بالایی برخوردار است. این ممکن است باعث افزایش قند خون شود.

برخی محققان همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا عسل مانوکا باعث بهبودی زخم‌های مزمن در مبتلایان به دیابت می‌شود یا خیر. تحقیق و بررسی آنها به این دلیل است که، هنگامی که به تنهایی استفاده می‌شود MGO موجود در مانوکا برای سلول‌های زنده سمی است. گزارش‌های بی شماری در مورد درمان زخم مزمن به شکل موفقیت آمیز با عسل مانوکا وجود دارد. اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

اگر به انواع عسل طبیعی حساسیت دارید، با پزشک خود مشورت کنید. به احتمال زیاد با داشتن واکنش آلرژیک قادر به استفاده از عسل مانوکا نخواهید بود.

در خرید عسل طبیعی چه چیزی را باید جستجو کنید

عسل به صورت گسترده و بصورت آنلاین و در برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی در دسترس همگان است. اما اینکه آن عسل طبیعی باشد یا نباشد، مهم است؛ چرا که تمام خواص عسل و یا عسل مانوکا در عسل طبیعی یافت می‌شود.

دهچی عسل طبیعی را به شما عرضه می‌کند و شما را از دریافت خواص عسل مطمئن می‌کند. اثرات ضد باکتریایی و ضد ویروسی در عسل طبیعی خام است و عسل گرمادیده این خواص را ندارد.

خرید عسل طبیعی

بیشتر بخوانید:

خرید عسل طبیعی وچگونگی تشخیص آن

چطور عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

4 دیدگاه دربارهٔ «هر آنچه که باید در مورد مزایای عسل مانوکا و خواص آن بدانید»

    1. قطعا خیر اما اشخاصی که مزاج های صفراوی و دموی دارند باید در مقدار مصرف عسل احتیاط کنند.

    1. عسل‌های گونه‌های گیاهان ایرانی خواص بالایی دارند و قطعا برای سلامتی مفید هستن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا